دستور پخت سالاد فتوش

طرز تهیه سالاد فتوش

مواد لازم:

خیار2 عدد گوجه گیلاسی12 عدد کاهو1 عدد کوچک نعنا100 گرم تربچه5 عدد جعفری200 گرم نان پیتا2 عدد پیازچه6 عدد سرکه2 قاشق غذاخوری لیمو ترش1 عدد روغن زیتوننصف لیوان سماق1 قاشق غذاخوری سیر2 حبه نعناع خشک1 قاشق غذاخوری رب انار3 قاشق غذاخوری سرسم (سوسنبر)به میزان لازم

طرز تهیه و دستور پخت:

مرحله اول تهیه سالاد فتوش:

سالاد فتوش از سالادهای اصیل لبنانی است و از نان پیتایی که در آن استفاده می شود و مربوط به کشور لبنان است کاملا مشهود است. استفاده از انواع سبزی های مختلف و پرخاصیت در آن، ارزش غذایی این سالاد را زیاد کرده است. این سالاد به دلیل طعم خاصی که دارد در سایر کشورهای عربی و حتی کشورهای اروپایی نیز تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. موادی که برای تهیه سالاد فتوش مورد استفاده قرار می گیرد معمولا خیار، گوجه، کاهو، تربچه و سبزیجاتی نظیر نعنا و جعفری است اما می توان بنا به ذائقه و سلیقه خود آن را کم و زیاد کنید و یا سبزیجات مطابق ذائقه و سلیقه خود را به آن اضافه کنید. اما استفاده از نان پیتا در آن یکی از ضروریات است که به این سالاد طعم خوشاید و دلپذیری می دهد.

برای تهیه سالاد فتوش ابتدا مواد اولیه آن مانند نان پیتا را از فروشگاه های بزرگ تهیه می کنیم سایر مواد نظیر گوجه و خیار نیز به راحتی در همه میوه فروشی ها موجود است. پس نان پیتا را خریداری کرده و به اندازه دلخواه و به صورت مربعی و مثلثی برش می دهیم البته بهتر است برش ها کوچک تر باشد تا زیبایی سالاد حفظ شود. حالا ماهیتابه ای را برداشته و داخل آن کمی روغن زیتون ریخته و نان های پیتا را داخل آن سرخ می کنیم. البته می توان نان های پیتا را به روغن زیتون آغشته و داخل ماکروفر قرار دهید تا سرخ شود. سپس نان ها را داخل کاسه شیشه ای بزرگ می ریزیم. حال خیار را به صورت کمی بزرگتر از نگینی یا به صورت حلقه ای برش می دهیم و داخل کاسه می ریزیم بعد گوجه های گیلاسی را نیز برش داده و به آن اضافه می کنیم البته می توان از گوجه های معمولی و سفت نیز استفاده کرد. سپس کاهو را نیز برش داده و به مواد دیگر اضافه می کنیم.

بعد جعفری را ساطوری کرده و به همراه پیازچه ساطوری به موادمان اضافه می کنیم اما بهتر است جعفری و پیازچه خیلی ریز نشوند تا باعث آب افتادن سالاد نشود. حالا نعنا را به صورت درسته و بدون خرد کردن به مواد اضافه می کنیم زیرا در صورت خرد کردن نعنا تازه در سالاد، بعد از مدتی تغییر رنگ داده و باعث بد شکل شدن سالاد می شود. تربچه ها را نیز به صورت حلقه ای برش می دهیم و همراه سرسم به سالاد اضافه می کنیم و مواد را به آرامی با هم ترکیب می کنیم.

مرحله دوم تهیه سالاد فتوش:

در ادامه باید سس سالاد را درست کنیم بدین منظور یک کاسه متوسط را برداشته و درون آن رب انار می ریزیم سپس سماق و نمک را به آن اضافه کرده و ترکیب می کنیم بعد سیرها را له یا رنده می کنیم و به سس اضافه می کنیم سپس آب لیمو ترش را گرفته و به سس اضافه می کنیم البته می توان از آبلیمو هم استفاده کرد. حالا نوبت به اضافه کردن سرکه است و بعد از آن نعنا خشک را اضافه می کنیم و بعد مواد را حسابی با هم ترکیب می کنیم و در آخر نیز مقداری روغن زیتون به سس اضافه می کنیم و همه را با هم ترکیب کرده تا سس غلیظ مخصوص این سالاد بدست آید.

حالا سس آماده شده و می توان آن را به سالاد اضافه کرد. هنگام اضافه کردن سس، سالاد را به آرامی مخلوط کنید تا شکل ظاهری مواد حفظ شود و سالاد آب نیفتد. در آخر سالاد را داخل یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود و سپس آن را سرو کنید. این سالاد برای میهمانی های خانوادگی بسیار شیک و مجلسی است و از آنجایی که یک سالاد جدید و با طعمی متفاوت است بسیار مورد توجه پیر و جوان قرار می گیرد و با هر ذائقه ای سازگار است.

تهیه این سالاد در لبنان از گذشته های دور بسیار رونق داشته به طوری که آن ها به جای دور ریختن خرده نان ها و نان های اضافه، آن ها را با روغن زیتون ترکیب می کردند و با انواع سبزیجات و ادویه ها مخلوط کرده و بعد از طعم دار کردن با سرکه سالاد تهیه می کردند و در وعده های غذایی مورد استفاده قرار می دادند.

یک دیدگاه برای " دستور پخت سالاد فتوش " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --