کفگیرتان چوبی نباشد

وقتی پا به بازار لوازم خانگی و ظرف و ظروف می گذاریم، علاوه بر طرح و رنگ و مدل های مختلف، با محصولاتی که جنس های متفاوتی هم دارند، مواجه می شویم و گاهی نمی دانیم خرید کدام یک از این کالاها از نظر اقتصادی و سلامت، بیشتر به نفعمان است…

مثلا کفگیر، ملاقه و قاشق های بزرگ، جزو پرکاربردترین لوازم پخت وپز در آشپزخانه هستند که با کمی دقت در انتخاب جنس مناسب آنها، می توانید باعث حفظ سلامت اعضای خانواده تان شوید و با یک خرید کارآمد، هزینه های اضافی تان را هم حداقل در این مورد خاص کاهش دهید. در ادامه این مطلب، به بررسی خوبی ها و بدی های جنس های مختلف کفگیر و ملاقه می پردازیم.

دور چوبی ها را خط بکشید

متاسفانه در حال حاضر خیلی از افراد برای خط نیفتادن کف قابلمه و ماهیتابه های تفلون و از بین نرفتن تفلون ظروف، از کفگیر، ملاقه یا قاشق های بزرگ چوبی برای هم زدن غذایی که داخل این ظروف پخته می شود، استفاده می کنند درحالی که این روزها استفاده از این وسایل چوبی دیگر از طرف هیچ کدام از متخصصان حوزه بهداشت و سلامت توصیه نمی شود. چرا که چوب می تواند به سادگی آلودگی های محیطی و ترکیب های مختلف موجود در مواد غذایی را به خود جذب کند. آلودگی ها، مواد و ترکیب هایی هم که جذب چوب می شوند، به راحتی و با شستشوی معمولی از بین نخواهند رفت. آلودگی های سطح کفگیر و ملاقه های چوبی را فقط با لایه برداری از سطح آنها می توان تا حدودی از بین برد که انجام مداوم این کار در خانه میسر نیست. اگر آلودگی ها یا باقیمانده مواد غذایی به داخل چوب نفوذ کند، استفاده مکرر از این وسیله چوبی می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد. مساله خطرناک تر، به کار بردن کفگیر، قاشق و ملاقه های چوبی ترک خورده است. زمانی که این وسایل ترک می خورند، آلودگی را کاملا درون خود می کشند و دیگر امکان تمیز کردن آنها وجود ندارد. به همین دلیل علاوه بر اینکه توصیه می شود دور استفاده از کفگیر و ملاقه های چوبی را خط بکشید، به شدت تاکید می شود که تحت هیچ شرایطی از این وسایل چوبی بعد از شکستن یا ترک خوردن، استفاده نکنید.

اصلا اگر دقت کرده باشید، شکاف های ایجادشده روی کفگیر و ملاقه های چوبی پس از مدتی استفاده، بوی تعفن می گیرند که همین موضوع می تواند نشان دهنده وجود آلودگی های فراوان در این شکاف ها باشد. به طور کلی، میکروب ها به قدری کوچک هستند که می توانند به سادگی در عمق وسایل چوبی آشپزی نفوذ کنند و سلامت افراد را به خطر بیندازند و دلیل تاکید بر استفاده نکردن از چنین وسایلی هم فقط همین امر است.

پلاستیکی های فودگرید (Food Grade) بی خطر هستند

در حال حاضر انواعی از کفگیر، ملاقه و قاشق های بزرگ و کوچک آشپزی در بازار دارای برندهای معروف و معتبر و نشان Food Grade وجود دارند. این وسایل پلاستیکی برای کاربردهای مختلف و تهیه غذاهای متفاوت گرم و سرد و از مواد اولیه مخصوصی تهیه شده اند تا گرما نتواند روی آنها تاثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد واکنش بین آنها و ترکیب های موجود در مواد غذایی داغ یا گرم شود. شما می توانید نشان یک قاشق و چنگال کوچک را روی ظرف ها و وسایل پلاستیکی فودگرید مشاهده کنید. این کفگیر و ملاقه های پلاستیکی فودگرید، مشکلی برای غذا ایجاد نمی کنند. ضمن اینکه استفاده از آنها به صورت مداوم و طولانی مدت هم نیست و فقط برای هم زدن یا تفت دادن غذا از چنین وسایلی استفاده می شود. به همین دلیل نباید چندان نگران استفاده از کفگیر و ملاقه های پلاستیکی ایمن برای تهیه غذا بود. البته استفاده از کفگیر و ملاقه های پلاستیکی معمولی برای تهیه غذاهای داغ، به دلیل واکنشی که پلاستیک معمولی در اثر حرارت از خود نشان می دهد، چندان توصیه نمی شود. در نهایت هم می توان توصیه کرد از این وسایل پلاستیکی ایمن به جای انواع چوبی شان برای تفت دادن یا هم زدن غذا در ظرف های تفلون و چدن کمک بگیرید تا هم نگران خراب شدن ظرف هایتان نباشید و هم از خطر استفاده از کفگیر و ملاقه های چوبی در امان بمانید.

استیل ها بهترین هستند

به طور کلی جنس استنلس استیل برای تمام وسایلی که در روند پخت وپز مواد غذایی دخالت دارند، بهترین جنس است. استنلس استیل یا همان فولاد ضدزنگ، جزو جنس هایی است که کمترین واکنش شیمیایی را با انواع موادغذایی نشان می دهد و حتی در صنایع هم از این جنس برای ساخت دیواره لوله ها و تانکرها که با مواد غذایی در تماس هستند، استفاده می شود.

خوشبختانه، کفگیر و ملاقه های امروزی موجود در بازار هم از استیل های مرغوب و به مراتب سبک تر از انواع قدیمی شان هستند که خانواده ها می توانند بدون نگرانی، از آنها برای تهیه انواع مواد غذایی و غذاهای سرد و گرم استفاده کنند.

از شیشه ای ها و چینی ها بااحتیاط استفاده کنید

علاوه بر کفگیر و ملاقه های استیل، استفاده از انواع شیشه ای و چینی آنها هم برای اطمینان کامل از انجام نشدن واکنش بین مواد غذایی و وسایل تهیه غذا، توصیه می شود. به طورکلی، چینی، استنلس استیل و شیشه جزو جنس های خنثی هستند و می توان بدون دغدغه از آنها در تهیه غذا کمک گرفت. البته حواستان باشد که استفاده از کفگیر و ملاقه های چینی یا شیشه ای که لب پر شده باشند، درست نیست زیرا ممکن است تکه های دیگری از آنها در طول روند پخت غذا جدا و با مواد غذایی ترکیب شود. اگر قصد خرید کفگیر و ملاقه های چینی یا استیل دارید، انواعی از آنها که ساده و بدون رنگ و طرح هستند انتخاب کنید تا رنگ های صنعتی و شیمیایی روی آنها با ترکیب های داغ موجود در مواد غذایی تان واکنش ندهد.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم

متخصص بهداشت مواد غذایی

یک دیدگاه برای " کفگیرتان چوبی نباشد " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --