چگونه لکه رنگ مو را از روی لوازم خانگی پاک کنیم؟

پاک کردن لکه رنگ مو از روی چرم

موهایتان را رنگ گذاشته اید و با کلاهی روی سرتان منتظرید تا زمان لازم سپری شود چند دقیقه ای روی مبل چرمی روشن نشیمن می نشینید و اینجاست که اتفاقی متوجه می شوید ای وای! مبل چرمی محبوبتان را رنگی کردید. بهترین راه برای پاک کردن لکه رنگ روی چرم در یک کلام سرعت عمل است. به سرعت دست به کار شوید و طبق یکی از روش های زیر پیش بروید:

  • مقداری خمیر دندان روی لکه بگذارید و به آرامی با برس نرم ،خمیر دندان را روی لکه بمالید و سپس آن را پاک کنید.
  • مقداری لاک پاک کن (بدون آستون) روی پارچه ای نخی بزنید و بر روی لکه بمالید.
  • اسپری افشانه موی سر (تافت) را روی لکه اسپری کنید و با استفاده یک پارچه مرطوب انقدر روی لکه را بمالید تا کاملا محو شود.
  • یک پارچه را در مخلوطی از مایع ظرف شویی و آب گرم بزنید و با قدرت روی لکه بمالید تا لکه رنگ پاک شود.

نکته مهم: قبل از امتحان کردن این روش ها روی لکه رنگ مورد نظر ایتدا یک گوشه از مبلتان را که در دیدرس نیست انتخاب کنید و این روشها را در آن محل امتحان کنید تا مطمئن شوید این مواد آسیبی به مبل چرمیتان وارد نمی کند.

پاک کردن رنگ مو از روی پارچه:

همان لحظه که متوجه شدید پارچه را رنگی کردید به سرعت محل لکه را با پودر یا مایع های لباسشویی حاوی آنزیم های لکه بر قوی بشویید، البته پاک کردن لکه از روی پارچه تا حدی به تناژ رنگ نیز بستگی دارد:

لکه رنگ موی سیاه،قهوه ای و آبی

سینک یا تشت را با آب سرد و آب اکسیژنه پرکنید پارچه را در آن قرار دهید و اجازه دهید حداقل برای هشت ساعت خیس بخورد و سپس پارچه را آبکشی کنید.

اگر بعد از این کار، لکه با سماجت روی پارچه باقی ماند یک راه حل دیگر نیز موجود است البته به شرطی که پارچه سفید باشد.

 یک گالون آب را با یک چهارم مایع سفید کننده (وایتکس) مخلوط کنید و اجازه دهید پارچه به مدت 15 دقیقه (نه بیشتر) در این محلول شناور باشد دقت کنید اگر مدت زمان زیادی پارچه در این محلول شناور باشد الیاف آن نازک و پاره می شود.

لکه رنگ های قرمز و شرابی

یکی از دو روش زیر را امتحان کنید:

  1. یک چهارم آب و یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرف شویی و یک قاشق چای خوری آمونیاک ساده غیر قابل اشتعال را در ظرف شیشه ای ترکیب کنید .محل لکه را به مدت 15 دقیقه در این محلول شناور کنید بعد از گذشت 15 دقیقه پارچه را خارج کرده و قسمت لکه را بهم بمالید تا لکه محو شود و سپس 15 دقیقه دیگر در محلول شناور کنید و با دقت پارچه را آبکشی کنید تا چیزی از محلول روی پارچه باقی نماند.
  2. در ظرفی دیگر یک چهارم آب گرم را با 1 قاشق مرباخوری سرکه سفید مخلوط کنید محل لکه را به مدت 30 دقیقه در این محلول قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

نکته: قبل از انجام تمام این مراحل به برچسب روی لباس یا پارچه توجه کنید در صورتی که لباس برچسب خشک شویی دارد انجام هیچ کدام ازاین مراحل مجاز نمی باشد.

نکته: هرگز آمونیاک را با آب اکسیژنه و سفید کننده(وایتکس) ترکیب نکنید چرا که این کار منجر به تولید گاز های سمی می شود.

پاک کردن لکه رنگ از روی فرش و موکت

پاک کردن لکه ی رنگ از فرش و موکت به دلیل اینکه نمی شود آنها را در محلول های پاک کننده غوطه ور کرد به صبر و حوصله بیشتری نیاز دارد. باز هم در اینجا سرعت عمل بسیار مهم است.

  1. ابتدا با یک کاردک یا قاشق، اضافه رنگ ریخته شده روی فرش یا موکت را پاک کنید. توجه کنید کاردک یا قاشق را روی لکه فشار ندهید تا رنگ به عمق فرش نرود.
  2. در ظرف کوچک غیر فلزی دو فنجان آب سرد، یک قاشق چای خوری سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را ترکیب کنید.
  3. یک پارچه سفید تمیز یا یک اسفنج  را به محلول آغشته کنید و از لبه بیرون لکه شروع به مالیدن لکه کنید تا به مرکز لکه برسید این عمل کمک می کند تا لکه به قسمت های دیگر فرش پراکنده نشود.
  4. روی قسمتی که لکه وجود داشت با دستمال توالت خشک کنید تا اضافه رنگ به دستمال توالت جذب شود.
  5. اگر لکه رنگ قدیمی تر بود اجازه دهید محلول به مدت 10 تا 15 دقیقه روی فرش بماند.
  6. اگر این کار جواب نداد از الکل پزشکی استفاده کنید. کمی الکل روی دستمال حوله ای یا اسفنج بزنید و روی لکه از بیرون به داخل بمالید و سپس با دستمال توالت اضافه لکه را پاک کنید.
  7. زمانی که لکه پاک شد با یک اسفنج تمیز و مقداری آب سرد محل را شستشو دهید.

نکته : قبل از انجام این مراحل یک نقطه از فرش را که در دیدرس نیست انتخاب کنید و این عمل را آنجا انجام دهید تا مطمئن شوید به فرش آسیبی نمی خورد.

پاک کردن لکه رنگ مو از روی چوب

ممکن است در حین رنگ کردن موی خود اتفاقی کفپوش چوبی یا کمد و کابینت را رنگی کنید برای پاک کردن لکه رنگ مو از روی چوب دستور العمل ذیل را دنبال کنید:

  1. در یک کاسه غیر فلزی دو فنجان آب گرم یک قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری مایع ظرف شویی را مخلوط کنید.
  2. دستمال حوله ای تمیزی را به این محلول آغشته کنید.
  3. سپس روی محلی که لکه قرار دارد را به آرامی با این دستمال بمالید تا لکه کاملا ناپدید شود.

در نهایت اگر از لکه دار شدن  لوازم خانگی شما مدت زمان زیادی میگذرد و آن را پاک نکرده ( به اصطلاح لکه کهنه است)، به این روش ها امیدی نداشته باشید. تنها راهی که برای شما باقی می ماند این است که چرم، پارچه یا آن قسمت از چوب که لکه دار شده جایگزین کنید یا از خشکشویی و خدمات شرکت های نظافت منزل استفاده کنید.

یک دیدگاه برای " چگونه لکه رنگ مو را از روی لوازم خانگی پاک کنیم؟ " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --