نکاتی هنگام نشت گاز

نکات کاربردی برای مقابله با نشت گاز

نخستین نکته قابل توجهی که مشترکان گاز طبیعی باید به آن توجه داشته باشند اطمینان از درست کار کردن وسایل گازسوز اعم از بخاری، پکیج، آبگرمکن و اجاق گاز و …. می باشد. هنگام نصب بخاری در فصول سرد با کف صابون از عدم نشتی آن اطمینان حاصل فرمایید. در صورت استشمام بوی گاز فوراً شیر اصلی گاز را بسته و شرکت گاز را در جریان قرار دهید و تلفن حوادث گاز ۱۹۴ را همیشه به خاطر داشته باشید.

همچنین از روشن کردن کلید برق و فندک جلوگیری کنید و از چراغ قوه ای که در خارج از محل نشت گاز روشن کرده اید استفاده کنید. افراد خانواده را از محل نشت گاز بیرون برده و در و پنجره های ساختمان را باز کنید و با تکان دادن یک حوله مرطوب به عوض شدن هوا در فضای خانه کمک کنید. علاوه بر این سعی نمایید همواره یک کپسول آتش نشانی در منزل خود نگهداری نمایید. نصب علائم هشدار دهنده گاز CO منواکسید کربن در منازل مسکونی می تواند عامل مؤثر دیگری در جلوگیری از حوادث غیرمترقبه باشد. از برداشتن دسته شیر گاز خودداری کنید تا در مواقع ضروری به سرعت شیر گاز را بسته یا باز نمایید. در صورت ترک منزل حتما شیر اصلی گاز را ببندید.

برای پیدا کردن محل نشتی گاز از شعله فندک یا کبریت استفاده نکنید. در چنین مواقعی از محلول آب و صابون یا مایع ظرفشویی کف درست کرده و محل نشتی گاز را پیدا کنید.

هر چند وقت یکبار اتصالات لوله و شلنگ اجاق گاز و وسایل گازی را بررسی کنید تا در صورت پارگی یا خوردگی فوراً آن ها را عوض نمایید.

هشدارهای ایمنی به شرکت های گاز رسانی خانگی:

۱- شیرهای مورد استفاده استاندارد باشد.

۲- استفاده از لوله و اتصالات بدون درز جهت لوله کشی توکار به دلیل امکان پوسیدگی

۳- استفاده از عایق نوار و پرایمر برای لوله گاز

۴- استفاده از لوله های ضد زنگ جهت لوله کشی روی کار

۵- در معرض رطوبت، آب، بخار، مواد اسیدی و حرارت بالا قرار نگرفتن لوله گاز

۶- استفاده از لوله های PVC در بخش تقاطع لوله های گاز و یا کابل سیم برق

۷- رعایت فاصله ایمنی و مجاز کابل برق و لوله های گاز خانگی

از دستکاری کنتور گاز و رگلاتور خودداری نمایید:

به هنگام متصل نمودن وسایل گاز سوز خود به گاز طبیعی شهر از عدم افت فشار گاز مطمئن شوید. کمبود فشار داخلی گاز نشان نشتی در لوله کشی گاز می باشد. هر رگلاتور و کنتور گاز برای ساختمانی که افراد در آن زندگی می کنند دارای ظرفیت معین و مشخصی می باشد. چنان چه قصد لوله کشی اضافی و یا افزودن وسیله ای به وسایل گازسوز خود را دارید باید با شرکت گاز هماهنگ نمایید تا دچار مشکل نشوید. بنابراین فقط شرکت گاز مجاز به تغییر مکان کنتور و رگلاتور است.

رگلاتور دارای سیستم ایمنی خاصی است که به محض بروز مشکل در سیستم لوله کشی و گاز رسانی به طور اتوماتیک جریان گاز را قطع می کند.

نکات ایمنی استفاده از اجاق گاز در منزل:

تمامی وسایل گازسوز از جمله اجاق گاز باید به وسیله لوله فلزی به سیستم لوله کشی گاز ساختمان متصل باشد و از اتصالات آن اطمینان حاصل نمود.

به هنگام استفاده از اجاق گاز ابتدا کبریت را روشن نموده و سپس شیر گاز را باز کنید. به هنگام پخت غذا ممکن است غذا سر رفته و روی اجاق گاز بریزد و باعث خاموش شدن شعله گاز شود، اگر این اتفاق افتاد سریعاً شیر گاز را بسته و بعد از تهویه فضای آشپزخانه از گاز پخش شده، اجاق گاز را تمیز نمایید و دوباره استفاده کنید.

همیشه سر شعله های اجاق گاز را بررسی کنید و آن ها را تمیز نمایید و از گرفتگی آن ها جلوگیری کنید. علاوه بر این اجاق گاز خود را در مسیر جریان باد، کولر و …. قرار ندهید تا سبب خاموش شدن شعله گاز و پخش شدن بوی گاز در فضای آشپزخانه گردد.

نحوه تست نشتی گاز:

چگونه نشت گاز را در خانه تشخیص دهیم ؟

گاهی اوقات محل نشت گاز مشخص است و به سرعت می توان جلوی آن را گرفت، اما گاهی اوقات محل نشت گاز یا مشخص نیست و یا محلی مانند پشت گاز می باشد که ممکن است گاز در محفظه ای بسته جمع شده و تا زمانی که شما به دنبال محل نشتی گاز هستید موجب ایجاد انفجار و آتش سوزی شود.

اولین قدم برای تشخیص نشتی گاز احساس کردن بوی گاز که بویی شبیه تخم مرغ فاسد است می باشد. هنگامی که از طریق حس بویایی نشتی گاز را متوجه شدید سریعأ درب فر گاز را باز کنید. دقت داشته باشید که اگر بوی گاز شدید تر باشد ممکن است نشتی در محل های دیگری مانند شیرهای کنترل باشد و گاز از شعله ها بیرون بزند.

اجاق گاز خود را از دیوار کمی فاصله دهید. اگر بوی تندتری در پشت اجاق گاز احساس کردید به احتمال فراوان نشتی در یکی از لوله های اتصال دهنده شیر اصلی به اجاق گاز می باشد. در مرحله بعد سعی کنید تمام سر شعله ها را بو کنید. بوی شدید در اطراف یکی از آن ها نشان دهنده وجود مشکل در شیر کنترل کننده آن شعله خواهد بود.

در ادامه مطلب چند راهکار مهم و کاربردی جهت تشخیص نشتی اجاق گاز برای شما عزیزان توضیح داده می شود پس با ما همراه باشید.

۱- به صدای گاز گوش دهید:

اگر نشتی گاز بسیار شدید باشد گاز فشرده شده و صدایی بلند به گوش شما می رسد. پس با تمرکز بیشتری به دنبال صدای گاز بگردید.

۲- به دنبال حباب های گاز بگردید:

برخی از شرکت ها اقدام به ساخت نوعی اسپری جهت تشخیص بهتر نشتی گاز نموده اند که می توانید از آن استفاده کرده و اسپری را بر روی شیر ها و شلنگ های اتصال بپاشید و به محض ایجاد حباب محل نشتی را پیدا کنید. شما می توانید این اسپری ها را از از ابزار فروشی ها، تعمیر کاران و یا تأسیساتی ها خریداری نمایید. در صورت عدم دسترسی به این اسپری ها می توانید از مخلوط آب و مایع ظرفشویی محلول کف مانندی ساخته و این محلول را به مانند اسپری بر روی شیر و شلنگ های اتصال بمالید و هر کجا که حباب مشاهده کردید محل نشتی گاز را سریعأ پیدا نموده و آن را رفع نمایید.

۳- قبض گاز خود را بررسی کنید:

قبض کنونی خود را با قبض های قبلی خود مقایسه کنید. دقت داشته باشید که افزایش هزینه مربوط به سردی هوا و یا استفاده بیشتر شما از گاز نباشد. معمولاً استفاده غیر معمول پروپان یا گاز طبیعی نشان دهنده نشتی گاز است.

۴- از تکنولوژی های مدرن و به روز استفاده کنید:

دستگاه های دستی کوچکی که دارای باطری و قابل حمل می باشند از دیگر مواردی است که می توانید از ابزار فروشان، تعمیرکاران خریداری نموده و با استفاده از آن انواع گاز قابل احتراق را تشخیص دهید. این نوع دستگاه ها معمولاً دارای تنظیماتی بسیار دقیق و قابل تغییر برای تشخیص و جستجوی محل نشتی گاز می باشند.

یک دیدگاه برای " نکاتی هنگام نشت گاز " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --