نحوه درست کردن دنده پلو

دستور پخت دنده پلو

دنده پلو یکی از خوشمزه ترین غذا های ایلامی است که بسیار پر طرفدار است. دنده پلو را با ماست محلی یا ترشی و یا سبزی خوردن میل می کنند. دنده پلو غذایی بسیار دلچسب است که برای کسانی که چربی خون بالا دارند توصیه نمی شود. دنده گوسفندی گوشت زیادی ندارد ولی همون مقدار بسیار خوشمزه و لذیذ است. دنده پلو را هم می توانید با برنج زعفرانی هم با سبزی پلو میل نمایید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دنده پلو را که یکی از اصیل ترین غذاهای ما ایرانی ها می باشد با هم یاد می گیریم.

مواد لازم برای تهیه دنده پلو

دنده گوسفند با استخوان ۵۰۰ گرم
برنج ۳ پیمانه
پیاز ۳ عدد
سیر ۲ حبه
برگ بو ۲ عدد
سرکه سفید ۱ ق غذا خوری
زیره پلویی ۱ ق سوپ خوری
دارچین ۱ ق سوپ خوری
سبزی پلویی (تره، گشنیز، جعفری، شوید) ۳۰۰ گرم
زعفران به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه دنده پلو

مرحله اول : مرینت کرده دنده

ابتدا پیاز ها را شسته و با رنده ریز یا به کمک غذاساز خوب ریز کنید سپس با دست یا با استفاده از یک پارچه تنظیف آب پیاز را کاملا گرفته و داخل ظرفی بریزید سپس سیر رنده شده را به همراه سرکه و فلفل و زردچوبه و زعفران و برگ بو مخلوط کنید و دنده را به مخلوط پیاز اضافه کرده و خوب دنده را ماساژ دهید و برای ۳ ساعت داخل یخچال بگذارید تا دنده ها خوب مزه دار شوند (یک ساعت قبل از پخت دنده را از یخچال خارج کنید).

مرحله دوم : پخت دنده

کف قابلمه نچسب مقداری روغن به همراه زردچوبه ریخته تا داغ شود سپس دنده ها را از مواد مرینت شده خارج کرده و دوباره مقداری زعفران بهش می زنیم و دنده را از سمت چربی دار آن در کف قابلمه بچینید و مقداری دارچین و زیره پلویی روی دنده بپاشید و درب قابلمه را بگذارید.

مرحله سوم : دم گذاشتن دنده پلو

برنج را با کمی نمک از قبل خیس می کنیم و سبزی پلویی را اضافه کرده، وقتی برنج کمی نرم شد (زنده تر از همیشه برنج را بر می داریم زیرا رطوبت سبزی باعث شفته شدن برنج نشود) سپس برنج را آبکشی کرده و سبزی پلو را روی قابلمه دنده کباب می ریزیم زیر حرارت را زیاد می کنیم تا بخار برنج بلند شود سپس حرارت را ملایم کرده و از شعله پخش کن استفاده کنید و برنج را بمدت ۱.۵ الی ۲ ساعت دم بگذارید در انتهای پخت مقداری روغن کرمانشاهی یا کره به همراه کمی زعفران دم کرده روی برنج ریخته و سپس دنده پلو را در دیس برگردانده به همراه سبزی و یا ترشی میل نمایید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه دنده پلو

شما می توانید دنده را جداگانه با پیاز و ادویه ها بپزید و برنج را جداگانه دم بگذارید و در آخر کنار هم سرو کنید.
میزان استفاده از ادویه ها سلیقه ای و بسته به ذائقه شما دارد.
مقدار خیلی کمی در مرحله دوم روغن ریخته زیرا خود دنده روغن می اندازد.

یک دیدگاه برای " نحوه درست کردن دنده پلو " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --