نحوه تمیز کردن گاز و فر از مواد سوخته

مواد مناسب پاک کننده فر و اجاق گاز

حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اجاق گاز کثیف و یا هود پر از چربی خود را با چه مواد پاک کننده و شوینده ای تمیز کنیم. در این مقاله شما را با روش های آسان و ارزان تمیز کردن گاز و هود آشنا می کنیم.

برای تمیز کردن گاز در ابتدای کار، بایستی تمام چدن های روی گاز و سر شعله ها را بردارید و آن ها را درون آب داغ و تاید گذاشته تا تمام چربی های آن گرفته شود و بعد از چند دقیقه با اسفنج آن ها را تمیز و سپس خشک کنید. برای پاک کردن صفحه شیشه ای اجاق، پنبه را آغشته به الکل کنید و بعد از انجام این کار برای براق شدن صفحه گاز از محلول شیشه پاک کن و دستمال جادویی نانو استفاده کنید.

برای مواقعی که شیر پاستوریزه روی صفحه رویی اجاق گازتان ریخته و سر رفته و حالت سوختگی بر روی صفحه اجاق گازتان به جا گذاشته است، ابتدا باید شعله ها را خاموش کنید و سپس روی آن را حوله خیس بگذارید و بعد از این که سرد شد، مانند مورد قبل آن را تمیز کنید. به همین راحتی! دیگر ردی از شیر ریخته شده روی اجاق گازتان مشاهده نخواهید کرد.

پاک کردن هودهای شیشه ای از چربی ها

هود های شیشه ای را نیز به همین روش می توانید تمیز و براق کنید؛ ولی برای این که نخواهید لکی روی اجاق گاز بماند از دستمال نانو استفاده کنید. چربی هایی که زیاد روی اجاق گاز بمانند، ماندگار می شوند و به سختی پاک می شوند. شما با استفاده از پاک کننده های چند منظوره به آسانی می توانید اجاق گاز خود را تمیز کنید. اگر در خانه محلول پاک کننده چند منظوره ندارید، می توانید برای انجام این کار از دستمالی که آغشته به الکل است، نیز استفاده کنید.

تمیز کردن سرشعله های گاز با روشی سریع

برای تمیز کردن سر شعله های گاز نیز می توانید سرکه را روی قطعه های چدنی اجاق گاز و سر شعله ها اسپری کنید و بعد از گذشت۱۰ الی ۱۵ دقیقه با استفاده از یک پارچه تمیز سطح گاز را پاک کنید. با استفاده از مقداری جوش شیرین، آب ولرم و مایع ظرف شویی قطعات چدنی را بشویید تا سطح چربی روی گاز پاک شود. هم چنین می توانید از ترکیب محلول غلیظ جوش شیرین و آب استفاده کنید و تمام سر شعله ها و قطعات چدنی را داخل محلول بگذارید تا به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس با استفاده از اسکاج باقی مانده های چربی را پاک کنید و با آب بشویید.

روش تمیز کردن گاز از چربی های قدیمی

اگر چربی های روی سطح گاز شما مدت زیادی است که مانده اند، می توانید از پاک کننده آمونیاک استفاده کنید. برای این کار ابتدا سر شعله ها و قطعات چدنی را داخل یک پلاستیک کلفت قرار دهید و مقداری آمونیاک رقیق شده را داخل پلاستیک بریزید. برای احتیاط بیشتر (چرا که آمونیاک خطرناک است) از یک پلاستیک دیگر استفاده کنید و پلاستیک قبلی را داخل ان بگذارید تا سبب نشت کردن آمونیاک نشود. سپس به مدت یک ساعت بگذارید بماند و بعد از این کار سر شعله ها را بیرون بیاورید و با یک پارچه خشک کاملاً تمیز کنید.

نکات تمیز کردن گاز و قابلمه ها

جوشاندن پوست سیب زمینی در یک قابلمه، باعث سفید شدن و براق شدن آن می شود. سیب زمینی را می توانید با پوست آن بگذارید داخل قابلمه، تا بپزد و بعد آب آن را روی صفحه گاز بریزید و بگذارید تا پنج دقیقه بماند؛ وقتی که خشک شد با یک دستمال آن را تمیز کنید ولی با این روش شما نمی توانید سوختگی های روی گاز را پاک کنید و بهتر است برای پاک کردن آن ازجوش شیرین و مقداری سرکه استفاده کنید.

چند پیشنهاد برای این که گاز شما دیرتر کثیف شود :

1- همیشه وقتی می خواهید غذایی را درست کنید، ادویه را در شروع کار به آن نزنید و بگذارید تا آب آن به جوش بیاید تا اگر موقع جوش آمدن غذا سر رفت، ادویه ها روی گاز نریزد و باعث کثیف شدن نشود.

2- هنگامی که می خواهید برنج و ماکارونی درست کنید، یک کفگیر و یا ملاقه چوبی روی قابلمه بگذارید تا آب آن از قابلمه سر ریز نشود و روی اجاق گازتان نریزد.

3- هنگامی که مواد غذایی را از فریزر خارج می کنید تا آن ها را سرخ کنید؛ وقتی که داخل ماهیتابه می گذارید روغن به اطراف آن پخش می شود برای همین درب ماهیتابه را فورا گذاشته تا باعث کثیف شدن گازتان نشود.

4- همیشه در کنار دست خود یک قاشق و یا کفگیر برای آشپزی داشته باشید تا در مواقع احتیاج و با هم زدن غذا، مانع از سر ریز شدن آن شوید.

5- و در آخر، با شعله ملایم و حرارت کم آشپزی کنید تا هم ایمنی تان فراهم شود و هم مانع از سر رفتن غذا و کثیفی گاز شوید. همچنین با شعله کم غذای شما به آرامی می پزد و اصطلاحاً جا افتاده می شود.

یک دیدگاه برای " نحوه تمیز کردن گاز و فر از مواد سوخته " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --