مقداری آب درون قابلمه بریزید تا سطح غذای سوخته را بپوشاند. چند قطره مایع ظرف شویی اضافه کنید و یک دستمال روغن گیر را درون آب قرار دهید تا غوطه ور شود. بعد از یک ساعت قابلمه شسته می شود.

• برای رفع سوختگی قابلمه تفلون ته گرفته را می توانید با مقداری آبجوش و سرکه که حدود ۲ ساعت در قابلمه مانده است، پاک کنید.

• دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف استکان آب را درون قابلمه سیاه بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد.

قابلمه و ظروف روی با گذشت زمان سیاه می شوند، برای تمیز کردن قابلمه سوخته از جنس فلز روی و سفید کردن ظروف رویی مقداری آب، نمک و آبلیمو را برای ۱۵ دقیقه درون قابلمه از جنس روی بجوشانید و سپس آن را با مایع ظرفشویی بشویید.

روش های از بین بردن سوختگی قابلمه

توجه کنید روش هایی که در ادامه برای تمیز کردن قابلمه استیل که سوخته است گفته می‌شود؛ اگر قابلمه شما خیلی سوخته باشد به شما کمک خواهد کرد با کمترین زحمت آن را برق بیندازید و کاملاً سوختگی قابلمه را ازبین ببرید.

روش اول برای پاک کردن سوختگی قابلمه استیل :

داخل قابلمه تا جایی که سوختگی دارد یا حتی بیشتر، آب بریزید و روی شعله گاز، در حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از یک دقیقه جوشیدن زیر گاز را خاموش کنید و یک استکان سرکه در آب جوش بریزید؛ ۱۰ دقیقه صبر کنید.

تمیز کردن قابلمه سوخته استیل با سرکه

بعد از ۱۰ دقیقه می توانید با یک اسکاچ و مایع ظرف شویی راحت سوختگی های ماهیتابه یا قابلمه خود را پاک کنید.

روش دوم برای تمیز کردن قابلمه سوخته استیل :

داخل قابلمه سوخته مقداری مایع ظرفشویی بریزید. بعد یک لیوان آب داخل قابلمه یا ماهیتابه استیل خود بریزید. یک عدد ورق خشک کن را دورن قابلمه قرار دهید. و یک ساعت صبر کنید. بعد از یک ساعت می توانید به راحتی با یک اسکاچ تمام سوختگی ها را پاک کنید.

ورق خشک کن چیست؟

ورق خشک کن، تقریباً شبیه دستمال کاغذی است و در بازار می توانید آن را با قیمت ارزان تهیه کنید. کاربرد اصلی آن برای خلاص شدن از الکتریسیته مو و البسه بوده و در ماشین لباسشویی موقع شستن لباس ها قرار داده می ‌شود.

ورق خشک کن برای از بین بردن سوختگی قابلمه استیل

اما یکی از کاربردهای ورق خشک کن این است که با استفاده از آن می‌توانید سوختگی کف قابلمه را به راحتی برطرف کنید.

نکته: اگر سوختگی قابلمه استیل شما جزئی هست، آن را یک ساعت با آب گرم بخیسانید و بعد با اسکاچ آغشته به سرکه و مایع ظرف شویی به میزان برابر، می توانید به راحتی تمام سوختگی ته قابلمه خود را پاک کنید. حتی اگر پشت قابلمه سیاه شده نیز با این روش تمیز می‌شود.

نحوه تمیز کردن قابلمه سوخته روحی

برای از بین بردن سوختگی قابلمه روحی چند روش وجود دارد البته قبل از انجام هر کدام از راههای زیر باید داخل و بیرون قابلمه را بشویید و بعد مراحل پایین را انجام بدهید :

• می توانید قابلمه روحی تان را با کمی آب روی شعله ملایم گاز قرار بدهید و اجازه بدهید کمی بجوشد تکه های سوختگی از قابلمه جدا می شوند.

• روش بعدی برای تمیز کردن قابلمه روحی سوخته این است که آن را بدون آب روی شعله ملایم گاز قرار بدهید تا حدی که سوختگی ها خشک تر می شوند و از قابلمه جدا می شوند. این روش زمانی بهتر انجام می شود که سوختگی عمیق تر باشد.

• این روش برای شستن قابلمه روحی سوخته بهترین روش است که بعد شستشوی ابتدایی قابلمه، با سیم ظرفشویی به صابون نو بدون استفاده بکشید و سپس قابلمه را با آن بسابید این روش نه تنها برای تمیز کردن سوختگی ها کاربرد دارد بلکه رنگ و روی قابلمه های روحی که بد می شوند را با این روش تمیز کنید و بعد از آن با اسکاج و مایع ظرفشویی آن را تمیز بشویید و آبکش کنید.