نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گاز

اجاق گاز وسیله ای است که به دلیل پختن غذاهای مختلف همیشه آغشته به چربی و مواد غذایی است. همین طور سطح اجاق به دلیل تماس و برخورد با ظروف ممکن است دچار خط و خش شود. در این مقاله قصد داریم روش های درست تمیز کردن اجاق گاز و همچنین برطرف کردن خط و خش اجاق گاز را به شما آموزش دهیم.

قبل از تمیز کردن اجاق گاز باید به چند مورد دقت کنید؛ زیرا هر یک از این موارد روند تمیز کردن گاز را تغییر می دهد.

آیا اجاق گاز شما مجهز به سیستم self clean یا تمیز کردن خودکار هست یا نه؟
نوع اجاق گازی که از آن استفاده می کنید گازی است یا برقی؟
آیا بخش های اجاق گازتان قابلیت جدا شدن از یکدیگر را دارند؟

تمیز کردن اجاق گاز

قسمت رویی:

برای تمیز کردن صفحه رویی اجاق گاز ، ابتدا باید شبکه های چدنی اجاق را برداشته و داخل آب گرم و صابون قرار دهید. به این شکل تمام ذرات چربی و میکروب از آن ها پاک می شود. برای تمیز کردن سرپوش شعله ها می توان از گاز پاک کن استفاده کرد. البته اگر ذرات غذای سوخته به آن ها چسبیده باشد باید سرشعله ها را نیز به مدت 30 دقیقه در آب گرم و صابون قرار دهید و سپس به راحتی آن را تمیز کنید.

برای تمیز کردن سطح رویی اجاق، یک دستمال مرطوب نرم و مواد شوینده ی مخصوص اجاق گاز کفایت می کند.

به جز پاک کننده های شیمیایی، شما می توانید از پاک کننده های طبیعی نیز استفاده کنید. یکی از این پاک کننده ها سرکه است. برای تمیز کردن سطوح چرب سرکه معجزه می کند. این پاک کننده به جز این که تمام لکه های چربی و میکروب ها را از بین می برد برای سلامتی انسان نیز مضر نمی باشد.

ولوم ها:

بهتر است بدانید که ولوم های اجاق گاز از آلوده ترین قسمت های آشپز خانه به شمار می رود. استفاده پی در پی از این قسمت اجاق در طول روز، باعث شده که این قسمت کوچک از گاز سراسر از آلودگی و میکروب باشد.

به همین دلیل، موقع تمیز کردن اجاق گاز، به این بخش از گاز باید توجهی ویژه داشت.

در اکثر اجاق گاز ها ولوم ها جدا می شوند. در این صورت پس از جدا کردن، باید آن ها را در یک ظرف پر از آب گرم و سرکه و صابون قرار دهید تا کاملا پاک سازی شوند. این کار باید هفته ای دو بار انجام شود که در صورت تمیز نکردن ولوم ها به صورت مداوم مطمئن باشید که آلودگی آن ها به راحتی به غذای شما و سپس به بدنتان منتقل می شود.

حفره ی شعله ها:

سر شعله های اجاق گاز دارای سوراخ هایی است که از آن ها شعله خارج می شود.

گاهی حتی پاکیزه ترین افراد نیز، تمیز کردن این قسمت از اجاق را فراموش می کنند. برای این که شعله گاز به صورت کامل بسوزد باید هر از گاهی با استفاده از یک مفتول فلزی نازک این سوراخ ها را از خرده های غذا پاک کنید.

مرحله نهایی تمیز کردن اجاق گاز

تمام قسمت هایی از اجاق که با آب گرم و صابون شسته اید را، باید قبل از این که سر جای خودش قرار دهید کاملا خشک نمایید. در مرحله آخر، برای اطمینان از تمیز شدن اجاق از تمام چربی ها و آلودگی ها، یک حوله کاغذی را با کمی الکل آغشته کنید و به تمام قسمت های گاز بکشید. این کار را زمانی انجام دهید که تمام بخش های گاز خشک شده باشند و هم چنین پس از پاک کردن گاز با الکل چند دقیقه تامل کنید تا الکل از بین برود و بعد اجاق گاز را روشن کنید. زیرا الکل خاصیت اشتعال زایی بالایی دارد.

برطرف کردن خط و خش اجاق گاز

وسایلی که از جنس آهن و یا استیل و لعاب هستند، هیچ گاه از شر خط و خش و ضربه در امان نیستند.

البته همیشه پیش گیری بهتر از درمان است. برای پیش گیری از ایجاد خش بر روی سطوح استیل و لعاب اجاق گاز باید از پارچه های نرم و لطیف و پاک کننده های طبیعی مثل سرکه استفاده کرد که البته سرکه خود موجب جلا و براق شدن سطوح فلزی می شود.

ولی اگر کار از کار گذشته و سطح اجاق گازتان دچار خط و خش شده برای برطرف کردن خط و خش اجاق گاز می توانید از روش هایی که در این مقاله ذکر می کنیم بهره ببرید. قبل از ارائه این راه کارها باید بدانید که خطوط و خراش های ایجاد شده بر روی سطح گاز می تواند سطحی یا عمیق باشد که برای از بین بردن هر کدام باید روشی جداگانه به کار برد.

خراش های سطحی:

برای برطرف کردن خط و خش سطحی اجاق گاز چند روش وجود دارد که به ترتیب عبارت اند از:

استفاده از مخلوط آب و جوش شیرین

ابتدا یک خمیر شل از آب و جوش شیرین درست کنید. حتما خمیر باید شل باشد چون خمیر خشک خود باعث ساییدگی بیشتر سطح اجاق می شود.

مخلوط را بر روی سطح گاز به آرامی مالش دهید. در آخر با یک دستمال نرم آن را پولیش کنید.

استفاده از پولیش مخصوص

کمی از خمیر پولیش را بر روی تکه ای از پنبه قرار دهید و بر روی سطح اجاق مالش دهید.

سپس سطح اجاق را با یک پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید. اگر خراشی باقی ماند این عمل را دوباره تکرار کنید. پس از بار دوم دیگر خط و خشی بر روی سطح گاز باقی نخواهد ماند.

خراش های عمیق:

برای از بین بردن خراش ها و خطوط عمیق تر باید از کاغذ سنباده استفاده کنید. ابتدا کاغذ سنباده را خیس کنید و بر روی خراش ها مالش دهید. این کار را تنها در یک مسیر و به صورت دایره ای انجام دهید. هرگز سنباده را به عقب و جلو نکشید.

روش سنباده کشی فقط برای سطوح استیل ساده کاربرد دارد.

تمیز کاری و صیقل انداختن:

پس از استفاده از کاغذ سنباده و رفع خطوط و خش های عمیق از روی سطح اجاق گاز، پارچه نرمی برداشته و به مقداری سرکه آغشته کنید و بر روی سطح گاز بکشید. سرکه باعث تمیز شدن بدنه و سطح اجاق شده و تمام آلودگی های باقی مانده را از بین می برد.

برای براق شدن سطح اجاق همچنین می توانید از مقداری روغن نیز استفاده کنید. پارچه را به مقداری روغن معدنی و یا گیاهی آغشته کنید و بر روی سطح گاز بکشید. این کار سطح گاز شما را براق می کند و جلوه ای خاص به اجاق و آشپزخانه تان می دهد.

یک دیدگاه برای " نحوه برطرف کردن خط و خش اجاق گاز " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --