رفع آلودگی هوا، 11 راه حل آسان در خانه!

چگونه در مقابل آلودگی از خود مراقبت کنیم؟

 

پیاده‌روی صبحگاهی ممنوع!

همیشه شنیده‌ایم پیاده‌روی صبحگاهی برای بدن مفید است ولی در هوای آلوده پیاده‌روی باعث آسیب بیشتر به بدن شما می‌شود. بهتر است نرمش‌های صبحگاهی خود را در خانه انجام دهید.

قبل از بیرون رفتن ماسک بزنید

آلاینده‌های هوا دارای ذرات معلقی هستند که با تنفس هوای آلوده وارد ریه شده و به ریه‌های شما آسیب می‌زنند. بهتر است در فضای بیرون از خانه از ماسک استفاده کنید. البته این نکته را به خاطر بسپارید که ماسک‌های معمولی هیچ تاثیری در مصونیت از آلودگی ندارند چرا که ذرات معلق و خطرناک ریز از آن عبور می‌کنند، در صورتی که می‌خواهید از ماسک استفاده کنید، ماسک فیلتردار به کار ببرید.

غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی مصرف کنید

یکی از راه‌های ایمن ماندن از اثرات آلودگی هوا مصرف غذاهای تقویت‌کننده ایمنی بدن است. غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و میوه و سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کنند. توصیه می‌شود از مواد غذایی مانند: سبزی، کلم، مرکبات، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج و‌آب هویج و… بیشتر استفاده کنید.

زیاد آب بنوشید

در روزهای آلوده نوشیدن مقدار زیاد آب در طی روز را فراموش نکنید، آب مانند فیلتری عمل می‌کند که دفع سموم از بدن را راحت می‌کند. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طی روز را فراموش نکنید.

 

فعالیت‌های روزانه خود را مدیریت کنید

برای اینکه بدنی قوی و سالم داشته باشید تا در مقابل آلودگی‌ها ایمن‌تر باشد توصیه می شود: از کارهایی که بدن شما را ضعیف می‌کنند مانند: خواب ناکافی و دیروقت، کار کردن طولانی با موبایل و لپتاپ، بی تحرکی و حمام سنگین  و گرسنگی طولانی اجتناب کنید.

رفع آلورگی هوا در خانه‌ و محل کار، چگونه؟

آلودگی هوا، فقط مربوط به آلودگی ناشی ازسوخت‌های فسیلی و در فضای باز نیست بلکه در محل کار و خانه هم منابعی از تولید آلودگی مانند: دخانیات، طبخ غذا، پرز فرش و موکت، اسپری‌ها و.. وجود دارد که نیاز به تصفیه هوا نیاز می‌شود. در نتیجه شما باید به فکر هوای فضاهای بسته (خانه و محل کار) خود باشید و در جهت تصفیه هوای این فضاها اقدام کنید.

دستگاه تصفیه هوا، در تمیزی هوای خانه موثر است؟

این دستگاه‌ها هوای فضاهای بسته را تهویه می‌کنند و این تفکرکه این دستگاه‌ها هوای آلوده را از بین می‌برند اشتباه است. دستگاه‌های تصفیه هوا هوای محیط را از مواد حساسیت‌زا، برخی میکروب‌ها، گردوغبار و پرز فرش و موی حیوانات پاک می‌کنند. درست است که کارایی دستگاه‌های تصفیه هوا برای تمیز کردن هوای خانه از آلودگی، از نظر علمی تایید نشده است ولی به ایجاد فضای مطبوع‌تر خانه کمک می‌کند.

رنگ تصفیه کننده هوا!

رنگ‌های تصفیه‌کننده هوا یکی از تکنولوژی‌های جدید در زمینه رنگ و نقاشی ساختمان است که بوی طبخ مواد غذایی، مواد فرار متصاعد شده از لوازم منزل و… را در حضور نور تجزیه می‌کند. این محصول مانند کاتالیزوری عمل می‌کند که قادر به از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در هوا نظیر باکتری می باشد.

تمیزکننده‌های طبیعی

یکی از عوامل آلودگی در فضاهای بسته استفاده از اسپری‌ها و مواد شوینده و تمیزکننده است. به کمک راه‌حل‌های خانگی می‌توانید آلاینده‌های ناشی از مواد شیمیایی را کاهش دهید. به جای اینکه از تمیزکننده‌های شیمیایی برای خانه‌تکانی، تمیز کردن وسایل و گردگیری وسایل دفتر کار و.. استفاده کنید، مواد طبیعی را به کار ببرید. مطلب شوینده‌های طبیعی، ۸ ترکیب خانگی که هر لکه‌ای را پاک می‌کنند! را بخوانید تا با این مواد طبیعی و خواص آنها آشنا شوید.

مدیریت مصرف انرژي

از انرژی کمتری در خانه و محل کار استفاده کنید. با این کار نه تنها باعث تمیز‌تر ماندن فضای داخلی ساختمان خود می‌شوید بلکه به بهبود کیفیت هوا و مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در انرژی کمک کرده‌اید. به طور مثال به جای اینکه در فصول سرد وسایل گرمایشی را زیاد کنید لباس بیشتری بپوشید و دمای خانه را در حد متعادل نگه دارید.

دودکردن گیاهان و بوییدن مواد خوشبوی طبیعی

دود کردن برخی از گیاهان به کاهش عوارض ناشی از آلودگی کمک می‌کند. برای اینکه هوای خانه و یا محل کار خود را مطبوع‌ و تمیز کنید از گیاهانی مانند پوست انار، ریشه بادام تلخ، به، برگ بید، کندر، چوب سیب و.. استفاده کنید. مراقب حساسیت‌های تنفسی افراد خانواده باشید. بوییدن گیاهان و میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، لیمو، به، زعفران، دارچین را فراموش نکنید.

یک دیدگاه برای " رفع آلودگی هوا، 11 راه حل آسان در خانه! " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --