دستور پخت یخمه ترش

طرز تهیه یخمه ترش + خواص یخمه ترش

دوپینگ با غذایی انرژی زا، بدون مصرف قرص های نیروزا، بدن خود را عضلانی کنید

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای محلی را در افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن مؤثر دانست.

یخمه ترش یکی از غذا‌های محلی استان اصفهان بوده که حاوی انواع ویتامین های A ، C ، D ، E ، K گروه ویتامین های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹، B۱۲ ، اسید چرب امگا ۳، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، کلسیم، پروتئین، آهن، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، قند، سلنیوم، کولین، فسفر و اسید فولیک است.

برای بررسی خواص یخمه ترش و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

مهم ترین خواص یخمه ترش

درباره مهم ترین خواص یخمه ترش اظهار کرد: این غذا به علت داشتن پروتئین فراوان، نقشی مؤثر در افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ یخمه ترش به علت وجود آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲، تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد بنابراین کم خونی را رفع می کند.

وی درباره خواص دیگر یخمه ترش بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین های A ، B ، C ، D ، E و سایر املاح معدنی، تأثیری چشمگیر در طراوات، شادابی و جوانسازی پوست و مو دارد؛ یخمه ترش از پیری زودرس پوست جلوگیری و به رویش مجدد مو‌ها کمک می کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: یخمه ترش به علت داشتن فیبر، نقشی مؤثر در بهبود عملکرد روده ها، هضم بهتر غذا و رفع یبوست دارد؛ این غذا به علت وجود کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D، استخوان‌ها و دندان ها را محکم و از بروز پوکی استخوان و آرتروز در افراد جلوگیری می کند.

وی تأکید کرد: یخمه ترش بینایی و سیستم قلبی و عروقی را تقویت می کند؛ این غذا تأثیری چشمگیر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر دارد.

وی تصریح کرد: یخمه ترش به علت داشتن اسید چرب امگا ۳ و ویتامین B۱۲، با تقویت سیستم عصبی و مغز، اضطراب و استرس را برطرف و شادی و نشاط را در افراد ایجاد می کند؛ این غذا برای مبتلایان به اختلالات عصبی و کودکان اوتیستیک بسیار مفید است.

وی یادآوری کرد: یخمه ترش نقشی مؤثر در تقویت عمومی بدن دارد بنابراین مصرف این غذا به افراد لاغر و ضعیف پیشنهاد می شود.

مواد لازم برای تهیه یخمه ترش ( چهار تا پنج نفر) :

آلو  ۲۵ عدد
برگه زردآلو  ۱۸۰ گرم
 به رسیده متوسط ۲ عدد
گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم
برنج یک استکان
شیره خرما به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و پودر زردچوبه به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه یخمه ترش :

ابتدا گوشت گوسفندی را با مقداری آب و پودر زردچوبه نیم پز کنید. آلو، برگه زردآلو و به خرد شده را به گوشت نیم پز شده اضافه کنید.

برنج را به خوبی بشویید سپس آن را به سایر مواد بیفزایید. نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه و صبر کنید تا مواد به خوبی بپزد و جا بیفتد.

پس از پخته شدن غذا، آن را با گوشتکوب بکوبید تا هسته های آلو جدا شوند. هسته های آلو را از مواد خارج کنید و دوباره مواد را با گوشتکوب بکوبید.

غذا را داخل ظرف بکشید و به اندازه دلخواه شیره خرما را به آن اضافه کنید. یخمه ترش را همراه با نان سنگک تازه میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --