دستور پخت پرده پلو

طرز تهیه پرده پلو

پرده پلو یکی از غذا های خوشمزه و زیبایی ترکی است، ریشه و تاریخچه این غذا بسیار قدیمی بوده در زمان گذشته نصیحت مادرشوهر به تازه عروس این بوده است که همانند این غذا که خمیر نازکی دور تا دور غذا را پوشانده است تازه عروس نیز نباید از زندگی و مشکلات خود با خانواده خود صحبت کند و ماده اصلی این غذا برنج که نشانه برکت در زندگی و مغز بادام که نشانه نوه است. شما می توانید داخل پرده پلو هر غذایی که دوست دارید مرغ یا عدس پلو یا ماکارونی … بریزید بپزید. امروز در پارسی دی یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین غذای ترکی پرده پلو را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر پرده پلو

تخم مرغ ۲ عدد
ماست ۲ ق غذا خوری
کره ۱۰۰ گرم
نمک ۱ ق چ خوری
بیکنیگ پودر ۱ ق چ خوری
آرد ۲ تا ۲.۵ لیوان
مواد لازم برای مواد میانی پرده پلو
برنج ۳ پیمانه
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
سینه مرغ یا ران مرغ ۱ عدد
زعفران به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
بادام به مقدار لازم

طرز تهیه پرده پلو

مرحله اول : تهیه خمیر

ابتدا داخل ظرف تخم مرغ ها را شکسته و کره ذوب شده و ماست و نمک را اضافه می کنیم و چنگال هم میزنیم تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود سپس آرد را با بیکینگ پودر مخلوط و الک کنید و طی ۳ مرحله به مخلوط مون اضافه کنید تا جایی که خمیر جمع شود سپس برای ۵ دقیقه خوب ورز دهید ، میزان اضافه کردن آرد بستگی به نوع آرد شما است ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد استفاده شود خمیر باید درحدی باشد که به دست نچسبد سپس خمیر را برای ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم و روش را پوشانده تا خشک نشود.

مرحله دوم : آماده سازی مرغ

سینه مرغ را شسته و استخوان آن را جدا کرده و فیله کنید نواری یا مکعبی برش بزنید. پیاز را نگینی ریز خرد کرده داخل تابه با مقداری زردچوبه تفت می دهیم تا طلایی شود سپس سیر رنده شده را به همراه تکه های مرغ افزوده و کمی فلفل سیاه می زنیم زعفران را اضافه و کمی آب ریخته تا سینه مرغ ها مغز پخت شوند.

مرحله سوم : آماده سازی برنج

برنج را از شب قبل با مقداری نمک خیس کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد سپس آبکش کرده و مرغ را به برنج به همراه کمی زعفران اضافه می کنیم.

مرحله چهارم : آماده سازی خمیر

خمیر را با وردنه به قطر نیم سانت باز کنید و داخل ظرف مورد نظر حسابی با کره یا روغن جامد چرب کنید و کف ظرف را به دلخواه بادام چیده و خمیر را داخل ظرف پهن می کنیم به طوری که خمیر از کناره های ظرف بیرون بیاد.

مرحله پنجم : پخت پرده پلو

مواد برنج را داخل خمیر ریخته تا داخل خمیر پر شود سپس اضافه های کنار خمیر را روی هم می آوریم و کامل می پوشانیم سپس ظرف مورد نظر را روی شعله پخش کند بمدت ۵۰ دقیقه می گذاریم یا داخل فر بمدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه می گذاریم تا طلایی رنگ شود و چند دقیقه پایانی گریل را روشن کرده تا روی پرده پلو نیز طلایی شود سپس در ظرف مورد نظر برگردانید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه پرده پلو

از انواع قالب ها سیلیکونی یا فلزی می توانید استفاده کنید.
می توانید ۱ ق غذا خوری رب به مرغ اضافه کنید.
اگر زمان کافی برای تهیه خمیر نداشتید از خمیر یوفکا استفاده کنید.
می توانید بجای بیکنیگ پودر از خمیر مایه فوری استفاده کنید.
می توانید برنج را دم گذاشته سپس وسط خمیر بریزید.

یک دیدگاه برای " دستور پخت پرده پلو " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --