دستور پخت مگشت پلو جنوبی

طرز تهیه مگشت پلو جنوبی

مواد لازم:

برنج4 پیمانه تن ماهی2 عدد گشنیز400 گرم شنبلیله100 گرم کشمش پلویی1 پیمانه سیر6 حبه پیاز2 عدد گردو4 عدد زعفران دمکرده2 قاشق غذاخوری تخم گشنیزنصف قاشق مرباخوری دارچین1 قاشق غذاخوری پودر لیمو عمانی1 قاشق چای خوری پودر زیره1 قاشق چای خوری نمک،فلفل،زردچوبهبه میزان لازم روغنبه میزان لازم

طرز تهیه و دستور پخت:

مرحله اول تهیه مگشت پلو جنوبی:

مگشت پلو یک غذای محلی، پرخاصیت و خوشمزه متعلق به جنوب کشور است. این پلو خوشمزه به دلیل تلفیق طبع سرد ماهی با طبع گرم ادویه جات، به یک غذا با طبع معتدل و مفید برای همه افراد و به خصوص افرادی که طبع سرد دارند تبدیل شده است. استفاده از ماهی سرشار از امگا3 و ویتامین دی و همچنین به کارگیری ادویه جات خوش عطر و گرم، این غذا را به یک غذای معطر و پرخاصیت تبدیل کرده و می تواند توجه اعضای خانواده را به خود جلب کرده و آن ها را به اشتها بیاورد.

برای تهیه این غذا ابتدا باید یک ماهیتابه متوسط را انتخاب کرده و داخل آن مقداری روغن ریخته سپس پیازها را داخل آن نگینی خرد می کنیم و کمی با روغن تفت می دهیم تا طلایی شود. حالا سیرها را له می کنیم و به پیازهای طلایی شده اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. حالا نمک و فلفل و زردچوبه را به همراه پودر تخم گشنیز به سیر و پیاز اضافه کرده و تفت می دهیم. بعد از آن به سراغ سبزی ها می رویم و وقتی آن ها را ساطوری کردیم به ماهیتابه حاوی موادمان اضافه می کنیم و همه را با هم مخلوط می کنیم سپس پودر زیره و پودر لیمو عمانی را نیز اضافه می کنیم.

حالا در ظرفی دیگر تن ماهی را به مدت 20 دقیقه به همراه آب بجوشانید تا اگر حاوی سم یا میکروبی هست از بین برود و وقتی خنک شد در آن را باز کرده و ماهی را به ماهیتابه حاوی موادمان اضافه می کنیم و تفت می دهیم. سپس گردوها را شکسته و کمی خرد می کنیم و به داخل ماهیتابه اضافه می کنیم. وقتی تمام مواد ذکر شده را به جز کشمش و زعفران، به ماهیتابه اضافه کردیم و همه را با هم ترکیب کردیم مدتی تفت می دهیم تا عطر مواد با هم ترکیب شوند. سپس زیر شعله را خاموش کرده و به سراغ مرحله بعد می رویم.

مرحله دوم تهیه مگشت پلو جنوبی:

در این مرحله برنجی را که از قبل با نمک و آب خیس کرده ایم داخل قابلمه به همراه مقداری نمک و روغن می ریزیم و اجازه می دهیم تا به جوش آید و نیم پخت شود سپس آن را آبکش می کنیم و اجازه می دهیم تا آب کاملا خالی شود. حالا دوباره کف قابلمه را روغن می ریزیم و وقتی روغن داغ شد تکه های نان یا سیب زمینی(به دلخواه) را ته قابلمه می چینیم و کمی از مواد داخل ماهیتابه را روی نان ها می ریزیم سپس دو کفگیر از برنج را به قابلمه اضافه کرده و دوباره مواد داخل ماهیتابه را اضافه می کنیم و این مرحله را ادامه می دهیم تا همه مواد داخل قابلمه برود.

حالا زعفران دم کرده را در انتها روی تمام موادمان می ریزیم و اگر احساس کردید که موادتان کم روغن است می توانید به مقدار خیلی کم آب را با روغن مخلوط کرده و روی مواد پخش کنید. سپس با ته قاشق چند سوراخ روی آن ایجاد کرده و در قابلمه را به همراه دم کنی بگذارید و زیر شعله را کم کنید تا به مدت 20 الی 30 دقیقه دم بکشد.

مرحله سوم تهیه مگشت پلو جنوبی:

حالا داخل ماهیتابه کوچک مقداری روغن ریخته و کشمش ها را که قبلا شسته ایم و آبش تمام شده را به ماهیتابه اضافه کرده و با روغن تفت می دهیم سپس دارچین را نیز به آن اضافه می کنیم و با کشمش ترکیب می کنیم. دقت داشته باشید که کشمش را زیاد تفت ندهید چون ممکن است بسوزد و غذا را تلخ کند. به قدری تفت دهید که کشمش کم پف کند و با روغن و دارچین ترکیب شود.

حالا وقتی برنج دم کشید زیر شعله را خاموش کرده و آن را داخل دیس بکشید سپس روی آن را با کشمش سرخ شده تزئین کنید و سر میز ناهار به همراه ماست و سبزی و در کنار خانواده میل کنید. این غذای خوشمزه به دلیل استفاده از ماهی و گردو داخل آن می تواند غذایی کامل و مقوی برای تمام اعضای خانواده باشد. همچنین به دلیل استفاده از سبزیجات معطر و ادویه ها، بوی نامطبوع ماهی را می گیرد و از این جهت برای کودکان و افرادی که به خوردن ماهی علاقه ندارند می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

یک دیدگاه برای " دستور پخت مگشت پلو جنوبی " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --