دستور پخت مانی پلو

طرز تهیه مانی پلو

مانی پلو از غذاهای محلی شهر دامغان در استان سمنان است. این پلوی فوق العاده لذیذ رنگ و آب زیادی دارد و بسیار وسوسه برانگیز است. در تهیه مانی پلو از لپه، رشته پلویی، زرشک و کشمش استفاده میشود. معمولاً همراه این غذا گوشت یا گاهی مرغ تفت داده شده با پیاز استفاده میشود. شما میتوانید ترکیبات این پلوی خوشمزه را به سلیقه خود کمی تغییر دهید.

مواد لازم:

گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم
پیاز دو عدد بزرگ
کشمش پلویی یک لیوان کوچک
زرشک یک سوم پیمانه
لپه یک سوم پیمانه
زعفران یک قاشق چای خوری
رب آلوچه یک قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
پودر دارچین به مقدار لازم
زیره سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
برنج ایرانی چهار پیمانه

طرز تهیه و دستور پخت:
مرحله اول:

ابتدا برای مانی پلو باید یک سری از مواد رو خیسوند. اول برنج مون رو پاک می‌کنیم و می‌شوریم تا نشاسته هاش خوب شسته بشن و آب روی برنج شفاف بشه. بعد روی برنج رو آب می‌ریزیم و چهار قاشق غذا خوری نمک می‌ریزیم و می‌ذاریم تا نمک خوب آب برنج رو شور کنه. برنج برای مدت حداقل سه ساعت خیس بخوره. لپه‌ها رو از چند ساعت قبل خیس می‌کنیم تا نفخش گرفته بشه و زود‌تر بپزه. بعد از چند ساعت آب روی لپه‌ها رو می‌ریزیم بره و دوباره آب تازه روش می‌ریزیم و می‌ذاریم تا بپزه و نرم بشه، ولی نباید له بشه.
یکی از پیاز هامون رو پوست می‌کنیم و خلالی خورد می‌کنیم. ماهی تابه رو روی حرارت قرار می‌دیم تا داغ بشه. وقتی که داغ شد کمی روغن توش می‌ریزیم و اجازه می‌دیم تا روغن هم داغ بشه. وقتی که روغن به دمای مورد نظر رسید حالا پیاز‌های خلالی شده رو بهش اضافه می‌کنیم و تفت می‌دیم تا طلایی بشه.
وقتی که پیاز‌ها مون طلایی شدن حالا کشکش هامون رو می‌شوریم و می‌ذاریم تا خشک بشه. کشمش‌های شسته و خشک شده مون رو بهش اضافه می‌کنیم و تفت می‌دیم تا کشمش هامون هم سرخ بشن. زرد چوبه و فلفل سیاه و دارچین و زیره سیاه رو به پیاز داغ و کشمش مون اضافه می‌کنیم و تفت می‌دیم تا عطر ادویه‌ها آزاد بشه.
لپه پخته شده رو آبکش می‌کنیم و به ترکیب ماهی تابه اضافه می‌کنیم. کمی تفت می‌دیم و زرشک مون رو هم اضافه می‌کنیم. دو قاشق غذا خوری زعفران دم کرده غلیظ بهش اضافه می‌کنیم. در آخر کمی نمک اضافه می‌کنیم. مواد مانی پلو رو می‌ذاریم کنار.

مرحله دوم:

در این مرحله گوشت مانی پلو رو درست می‌کنیم. ابتدا یک پیاز رو نگینی خورد می‌کنیم و ماهی تابه رو روی حرارت می‌ذاریم و اجازه می‌دیم تا داغ بشه. وقتی که داغ شد حالا کمی روغن توش می‌ریزیم و اجازه می‌دیم تا روغن هم حسابی داغ بشه. وقتی که روغن هم داغ شد حالا پیاز‌ها مون رو بهش اضافه می‌کنیم و تفت می‌دیم. فقط به مدت سی ثانیه تفت می‌دیم. توی یک قابلمه گوشت هامون رو می‌ریزیم و پیاز رو روش می‌ریزیم و اندازه چهار لیوان آب بهش اضافه می‌کنیم و می‌ذاریم تا آب به جوش بیاد. توی یه ماهی تابه کمی روغن می‌ریزیم و می‌ذاریم تا داغ بشه. وقتی که داغ شد رب گوجه فرنگی مون رو بهش اضافه می‌کنیم و حسابی سرخش می‌کنیم تا از خامی در بیاد.
وقتی که رب مون از خامی در اومد و سرخ شد حالا کمی رب آلو و نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه بهش اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دیم. وقتی که خوب تفت خورد حالا اون رو به گوشت هامون اضافه می‌کنیم و می‌ذاریم تا خوب بپزه و جا بیوفته.

مرحله سوم:

در این مرحله یه قابلمه رو پر آب می‌کنیم و می‌ذاریم تا آب به جوش بیاد. وقتی که آب جوش اومد حالا برنج مون رو توش می‌ریزیم و می‌ذاریم تا نیم پز بشه. وقتی که برنج رو بین دوتا انگشت فشار دادیم کمی له شد اون وقت زمان آبکش کردن برنجه و اون رو آب کش می‌کنیم.
ته ظرف مون رو کمی روغن می‌ریزیم و ته دیگ می‌ذاریم. یک لایه برنج می‌ریزیم و یک لایه از مواد مانی پلو رو روی برنج می‌ریزیم. باز هم یک لایه برنج می‌ریزیم این کار رو تا وقتی که موادمون تموم شه ادامه می‌دیم. در آخر زعفران دمکرده رو روی مانی پلو می‌کشیم و کمی روغن می‌ریزیم و اجازه می‌دیم تا به مدت یک ساعت دم بکشه و خوب مواد به خورد هم برن.
بعد از این که برنج مون دم کشید مواد رو با کفگیر با هم ترکیب می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا مواد مانی پلو همه جا خوب پخش بشه. برنج مون رو توی دیس می‌کشیم و از گوشت‌های پخته و نرم شده کنارش قرار می‌دیم و سرو می‌کنیم.

یک دیدگاه برای " دستور پخت مانی پلو " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --