دستور پخت مالاوابیج شمالی

طرز تهیه مالاوابیج شمالی

مواد لازم:

مرغ1 کیلو گرم پیاز1 عدد رب انار1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری نمک و فلفلبه مقدار لازم روغن زیتون3 قاشق غذاخوری ادویه کاری1/2 قاشق چایخوری زردچوبه1/2 قاشق چایخوری پودر دارچین1/2 قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز1/2 قاشق چایخوری لیمو فلفلی1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه و دستور پخت:

مالاوابیج یک غذای شمالی که طعم و مزه فوق العاده بی نظیری دارد ما در تهیه این خورش شمالی از دو نوع رب استفاده کردیم که رب انار را به خاطر طعم و مزه ای که به مالاوابیج می دهد اضافه می کنیم و رب انار را به خاطر رنگ دلنشینی که به غذای خوشمزه و عالی مالاوابیج شمالی می دهد استفاده می کنیم اگر هر دو نوع رب محلی و سنتی درست شده باشد طعم و رنگ و بویی به مالاوابیج می دهند که اگر یک بار امتحان کنید عاشق این غذای مقوی و دلچسب می شوید.

مرحله اول تهیه مالاوابیج شمالی:

ابتدا برای مزه و طعم دهی و هم چنین رنگ و لعاب مالاوابیج باید رب گوجه فرنگی را در داخل ظرف مناسبی بریزیم و بعد رب انار را اضافه کرده و با قاشق خوب هم زده تا خوب با هم مخلوط شده و کاملا ترکیب شوند.

مرحله دوم تهیه مالاوابیج شمالی:

سپس در ادامه دو لیوان آب را اضافه می کنیم و به مدت دو الی سه دقیقه هم می زنیم تا خوب در آب حل شده و سس غذا آماده شود بعد مقداری نمک و فلفل و فلفل قرمز که طعم و بوی خوبی به سس می هد را اضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم تا کاملا مواد با هم ترکیب شوند حال سس ما آماده شد آن کنار می گذاریم.

مرحله سوم تهیه مالاوابیج شمالی:

حال گوشت مرغ ها را در اندازه های کوچک تر تقسیم کرده و تمیز می شوییم هر چه اندازه گوشت مرغ کوچک تر باشد بهتر است زیرا که سس بیشتر را به خود جذب می کند و خوشمزه تر می شود.

در داخل تابه مناسب و نچسبی چهار قاشق غذا خوری روغن زیتون را می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود بعد گوشت های مرغ را اضافه می کنیم و به مدت 10 الی 15 دقیقه خوب تفت می کنیم نباید به تغییر رنگ گوشت مرغ کفایت کنیم بلکه زود به زود گوشت ها را زیر و رو کرده تا کاملا سرخ و برشته شود.

مرحله چهارم تهیه مالاوابیج شمالی:

بعد در ادامه وقتی که گوشت مرغ را سرخ کردیم گوشت مرغ مقداری آب انداخته و روغن ته تابه اضافه می ماند گوشت های مرغ را در داخل قابلمه نچسبی انتقال می دهیم و پیاز پوست گرفته و بعد از تمیز شستن آن را در داخل همان تابه خرد می کنیم و تفت می دهیم تا این که از خامی درآید و بعد از نرم و سبک شدن کمی سرخ شود سپس پیاز سرخ شده را روی گوشت مرغ می ریزیم و مقداری زرد چوبه و نمک و ادویه کاری و پودر فلفل قرمز و پودر دار چین و ادویه لیمو فلفلی می پاشیم تا گوشت های مرغ عطر و بو و مزه عالی به خود بگیرند.

مرحله پنجم تهیه مالاوابیج شمالی:

سپس در ادامه سس آماده شده را روی گوشت های مرغ می ریزیم و بعد از شروع به قل زدن حرارت را ملایم کرده و درب قابلمه را گذاشته تا به مدت 2 الی 2:30 آرام بپزد.

دقت کنید که اگر شعله حرارت را ملایم کنید هم آب مرغ و سس زود کشیده نمی شود تا مجبور شویم آب اضافه کنیم چون در این صورت مالاوابیج مزه خوب و تردی نخواهد داشت و همیشه همه غذا ها با آرام و ملایم پختن با آب خود پخته شده و مزه بهتری خواهد داشت.

حال بعد از زمان مقرر گوشت های مرغ کاملا پخته می توانید حرارت را خاموش کرده و مقداری از مالاوابیج را در داخل ظرف سرو ریخته و همراه پلو مورد نظر و سالاد دلخواه در یک وعده غذایی مقوی و لذیذ در کنار خانواده محترم میل کنید و لذت ببرید.

چند نکته:

برای ترد شدن هر چه بیشتر می توانید مقدار کمی به سس آب لیموی تازه و یا آبغوره اضافه کنید و هم چنین به مقدار دلخواه رب انار و رب گوجه فرنگی را کمتر و یا بیشتر کنید.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز چربی اشباع کمتری دارد ولی خود پوست مرغ چربی اشباع شده ی زیادی دارد که بهتر است هنگام پخت پوست مرغ را کاملا جدا کنیم و هم چنین اگر از گوشت مرغ محلی استفاده کنیم مالاوابیج عالی و فوق العاده ای خواهیم داشت.

یک دیدگاه برای " دستور پخت مالاوابیج شمالی " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --