دستور پخت سوپ سفيد

طرز تهیه سوپ سفيد، پرطرفدارترين سوپ‌ مجلسی

سوپ سفيد يا سوپ جو، از خوشمزه ترين و پرطرفدارترين سوپ هاست. این سوپ ها معمولا سوپ های مجلسی، غليظ و به اصطلاح پروپيمان هستند. سوپ سفيد هم از اين قاعده مستثنا نيست. اين خوراک می تواند به همراه نان به عنوان يک غذای اصلی مقوی و لذيذ سرو ‌شود.

سوپ سفید مجلسی:

مواد لازم برای طرزتهیه سوپ سفید:

 جو پرک  100 گرم، خيسانده
 هويج متوسط رنده‌ شده 1 عدد
 كتف مرغ آبپز   4 تا 6 عدد
آب مرغ 3 پيمانه
 کره  60 گرم
 آرد سفيد 3 قاشق غذاخوری
 شير نيم ليتر
خامه 100 میلی لیتر
جعفری ساطوری يک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به ميزان لازم

طرز تهیه سوپ سفید مجلسی :

جو را آبكش كرده و همراه يک ليتر آب جوش روی شعله ملايم 10 دقيقه بپزيد. هويج و آب مرغ را اضافه كرده و پخت سوپ را 20 دقيقه ديگر ادامه دهيد تا هويج نرم شود.

كره را روي شعله متوسط در يک قابلمه كوچک آب كنيد. هنگامی كه كره شفاف شد، آرد را اضافه كرده و مخلوط كنيد. پس از يک دقيقه شير را اضافه كرده و دائم هم بزنيد تا غليظ شده و سس آماده شود.

گوشت مرغ را از استخوان جدا كرده و همراه سس سفيد به سوپ اضافه كنيد. اگر غلظت سوپ زياد بود، كمی آب جوش اضافه كنيد. نمک و فلفل سوپ را اندازه كرده و خامه را اضافه كنيد. يكي، دو دقيقه قبل از سرو جعفری را اضافه كنيد تا نپزد و رنگش عوض نشود.

نکاتی برای طرز تهيه سوپ سفيد مجلسی :

• به جای آب مرغ از آب گوشت يا سبزيجات هم می توانيد استفاده كنيد.

• به جای شير، سس را با آب مرغ يا گوشت می توانيد تهيه كنيد، طعم سوپ متفاوت می شود و اسمش ديگر سوپ سفيد نيست.

• جو پرک را زياد نپزيد چون در سوپ له می شود.

• اگر كمی پياز را تفت داده و اول كار به سوپ اضافه كنيد، سوپ پرمايه تر می شود.

طرز تهیه سوپ سفید رستورانی:

 سوپ سفید از پرطرفدارترین پیش غذاها است که در مهمانی ها و مجالس رسمی سرو می شود. برای پخت سوپ شیر معمولا از جو، مرغ پخته، شیر و انواع سبزیجات استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر رستورانی:

 شیر پرچرب  1 لیتر
 یک جو پرک  200 گرم
هویج 3 عدد
 قارچ 300 گرم
 پیاز 1 عدد
 سینه مرغ نصف 1 عدد
مغز کرفس 100 گرم
 خامه 100 میلی لیتر
کنسرو ذرت 1 عدد
نمک و فلفل سفید به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
جعفری یا گشنیز برای تزیین

طرز تهیه سوپ سفید رستورانی:

برای پخت سوپ شیر رستورانی، ابتدا سینه مرغ را با نمک ادویه و یک پیاز کوچک در قابلمه به صورت جداگانه بپزید. جو پرک را داخل مخلوط کن ریخته و آسیاب کنید تا سایز آن حدود یک چهارم اندازه اصلی شود. مواظب باشید پودر نشوند. جو پرک را داخل قابلمه بریزید و با آب روی شعله قرار بدهید. در قابلمه را کاملا باز بگذارید زیرا هنگام پخت جو پرک سر می رود اجازه بدهید تا جو کاملا باز و لعاب دار شود.

حدود یک ساعت صبر کنید تا جو کاملا بپزد و آب آن تا حد امکان بخار شود، سپس شیر را به آن اضافه کنید.

در این مرحله قارچ ورقه شده، هویج رنده شده و مغز کرفس را به سوپ اضافه کنید. یک ساعت صبر کنید تا سوپ جا بیفتد و در آخر کنسرو ذرت و سینه مرغ ریش ریش شده را به سوپ اضافه کنید. نمک و فلفل و ادویه را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید.

در آخر سوپ را از روی حرارت بردارید و خامه را به سوپ اضافه کنید و خوب هم بزنید. اینگونه سوپ خوشمزه تر البته پرکالری تر می شود. سوپ را در ظرف مناسب سرو کنید و با جعفری و گشنیز تزیین کنید.

چند نکته برای طرز تهیه سوپ سفید :

• اگر سوپ خیلی غلیظ شد می‌توانید از مقدار شیر بیشتری برای رقیق کردن سوپ استفاده کنید.

• انتخاب سبزیجات به ذائقه افراد بستگی دارد اما قارچ همیشه در آن استفاده می شود.

• برای پخت این سوپ به هیچ وجه از آبلیمو استفاده نکنید چون ممکن است شیر ببرد. آبلیمو را سر سفره بیاورید تا هر کس به میزان دلخواه، به بشقاب خود اضافه کند.

• برای طعم دار کردن سوپ سفید بهتر است از فلفل سفید استفاده کنید. فلفل سفید طعم سوپ را بی نظیر می کند.

• اگر هنگام پختن سینه مرغ آبی در قابلمه باقی ماند، حتما از آن برای پخت سوپ استفاده کنید چون طعم عالی به سوپ می دهد. یادتان باشد داخل آب مرغ زردچوبه نریزید.

• مشکل بریدن سوپ شیر به دو دلیل به جود می آید. دلیل اول این است که به هیچ وجه نباید شیر را به صورت سرد به سوپ اضافه کنید، بهتر است شیر به صورت ولرم به سوپ اضافه شود تا از بروز این مشکل جلوگیری شود. دلیل دوم استفاده از آبلیمو در زمان پخت سوپ است.

• در زمان پخت سوپ نباید به این سوپ آبلیمو اضافه کنید چون ممکن است باعث بریدن شیر شود. اگر تمایل دارید این سوپ را با آبلیمو سرو کنید پس از اینکه سوپ به طور کامل پخت و آنرا در ظرف مورد نظرتان کشیدید در کنار آن آبلیمو هم قرار دهید.

• اگر سوپ شما بیش از حد روی حرارت مانده باشد و بیش از حد غلیظ و سفت شده باشد. برای رفع این مشکل مقداری شیر (بستگی به مقدار سوپ دارد) را داخل شیرداغ کن بجوشانید سپس به سوپ اضافه کنید.

• پس از اضافه کردن شیر، با ملاقه یا قاشق سوپ را خوب هم بزنید تا یکدست شود. در مرحله بعدی طعم سوپ را بچشید زیرا با اضافه کردن شیر ممکن است سوپ کم نمک شود. در صورت نیاز نمک و ادویه اضافه کنید.

یک دیدگاه برای " دستور پخت سوپ سفيد " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --