دستور پخت خورش ترشی گرما

خورش ترشی گرما

زمان آماده سازی30 دقیقه
زمان پخت120 دقیقه

مواد لازم برای خورش ترشی گرما برای4 نفر

گوشت خورشتی 200 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
لوبیا چشم بلبلی 1/2 پیمانه
آلو خورشتی 16 عدد
آبغوره 1/3 پیمانه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه کاری به مقدار لازم

خورش ترشی گرما یا به زبان آذری تورشی قورما یکی از غذاهای خیلی خوشمزه استان اردبیله. توی این خورش خاص از لوبیا چیتی استفاده میشه، به همین جهت طعمی متفاوت و البته دوست داشتنی داره. توی این غذا آبغوره به عنوان چاشنی به کار برده میشه، به خاطر همین برای کسانی که طرفدار غذاهای ترش هستند می تونه خیلی دلچسب باشه.

ترکیب گوشت، لوبیا چشم بلبلی و آلو در تورشی قورما نه تنها این غذا رو متفاوت کرده بلکه ارزش غذایی بالایی هم داره. این نوع لوبیا سرشار از پتاسیم، کلسیم، آهن، فیبر، پروتئین و ویتامین های B هست و در کنترل کلسترول خون هم موثره. بنابراین به نظر میاد انتخابش در کنار گوشت کاملا هوشمندانه بوده. از خواص آلو هم که هر چی بگیم کم گفتیم. طعم خوشمزه اش که دیگه اصلا حرف نداره. پس با اطمینان میشه گفت یه ترکیب طلایی توی این خورش داریم.

اگه تصمیم دارید طعم خورش ترشی گرما رو امتحان کنید توصیه می کنم همین حالا دست به کار شده و نصف پیمانه لوبیا چشم بلبلی رو خیس کنید. بعدش قلم و کاغذ رو آماده کرده و با ما همراه بشید تا سفری خوشمزه به استان اردبیل داشته باشیم. راستی پیشنهاد میکنم دیگر غذاهای اردبیل مثل پیچاق قیمه و سوتی پلو رو هم امتحان کنید.

طرز تهیه خورش ترشی گرما

مرحله اول: لوبیا را بخیسانید.

دو ساعت قبل از شروع به پختن خورش، لوبیا چیتی را داخل یک کاسه ریخته و مقداری آب ولرم روی آن بریزید. لوبیا چیتی به نسبت سایر حبوبات نفخ کمتری دارد. اما خیس دادن آن جهت اطمینان است.

مرحله دوم: آماده کردن گوشت برای خورش ترشی گرما

ابتدا پیاز را رنده یا نگینی خرد کنید، سپس آن را داخل قابلمه حاوی روغن ریخته و تفت دهید. وقتی پیاز کمی سبک شد گوشت را نیز به آن اضافه کنید. شعله را کم کنید تا گوشت به خوبی تفت خورد. در این مرحله گوشت مقداری آب پس می دهد. اجازه دهید گوشت با آب خودش و با حرارت ملایم بپزد تا جایی که تمام آب گوشت تبخیر شود.

مرحله سوم: افزودن لوبیا چشم بلبلی و ادویه جات

وقتی آب گوشت تبخیر شد، لوبیا چشم بلبلی، رب، فلفل سیاه و ادویه کاری را نیز داخل قابلمه ریخته و کمی تفت دهید. در نهایت حدود سه پیمانه آب جوش به مواد افزوده و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت و لوبیا به خوبی پخته و خورش جا بیفتند.

مرحله آخر: افزودن سایر مواد

نیم ساعت مانده به اتمام پخت خورش آلو را نیز به آن بیفزایید. در پایان و نزدیک به زمانی که می خواهید خورش را سرو کنید نمک و آبغوره را نیز داخل قابلمه بریزید. همین که چند جوش بزند کافی است. بعد از اضافه کردن نمک خورش را مزه کنید. چنان چه کم نمک بود مجدد نمک بریزید. به همین راحتی شما می توانید این غذای سنتی اردبیل را تهیه بفرمایید.

نکات کلیدی در تهیه خورش ترشی گرما

– مقدار آبغوره در خورش ترشی گرما می تواند بنابر ذائقه شما تغییر کند.

– اگر آلو را خیلی زود داخل خورش بریزید له شده و ظاهر آن به هم می خورد.

– بهتر است این غذا را با گوشت گوسفندی درست کنید. البته اگر دوست ندارید با گوشت گوساله نیز تهیه می شود.

– می توانید مقداری زعفران آب کرده نیز از ابتدا داخل خورش بریزید.

2 دیدگاه برای دستور پخت خورش ترشی گرما ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --