دستور پخت بادمجان پلو

بادمجان پلو

زمان آماده سازی30 دقیقه

زمان پخت45 دقیقه

مواد لازم برای بادمجان پلو برای6 نفر

بادمجان 5 یا 6 عدد متوسط
برنج 1 کیلوگرم
گوشت چرخکرده 500 گرم
گوجه فرنگی 5 عدد
پیاز 1 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
روغن 1/2 پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

بادمجون از مواد غذایی هست که اینقدر تنوع غذاهایی که میشه با اون درست کرد زیاده، مثل بقچه بادمجان، خوراک بادمجان و نخود مراکشی، طرز تهیه کوفته بادمجان، خوراک بادمجان پنیری و غیره، که تونسته همه افراد با سلیقه ها و ذائقه های مختلف رو جذب خودش کنه. حالا من می خوام در این مطلب طرز تهیه بادمجان پلو رو آموزش بدم که یه غذای سنتی و محلی استان قزوین هست. از عطر و طعم بادمجان پلو هر چی بگم کم گفتم. بادمجان پلو از ترکیب چند ماده غذایی ساده و در دسترس و خوش مزه درست میشه و نتیجه اون واقعاً حیرت انگیزه. پیشنهاد میکنم با من همراه شین و شما هم از این غذای فوق العاده لذیذ لذت ببرین.

طرز تهیه بادمجان پلو

مرحله اول: آماده سازی بادمجان ها

برای تهیه بادمجان پلو، ابتدا پوست بادمجان ها را بکنید. سپس آن ها را به صورت نگینی و یا حلقه ای خرد کنید و با آب روی آن ها را بپوشانید و کمی نمک به آن ها بزنید و اجازه دهید 30 دقیقه استراحت کند تا تلخاب بادمجان گرفته شود.

پس از گذشت 30 دقیقه، آب بادمجان را دور بریزید و آن ها را خشک کنید.

حالا یک ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا خوب داغ شود. سپس مقداری روغن داخل آن بریزید و پس از داغ شدن روغن، بادمجان ها را در آن سرخ کنید. پس از سرخ کردن تمام بادمجان ها، شعله گاز را خاموش کنید و بادمجان ها را کناری بگذارید.

در همین زمان، برنج را در یک کاسه بزرگ به همراه مقدار مناسبی آب و نمک خیس کنید.

مرحله دوم: درست کردن مواد گوشتی

در این مرحله از تهیه بادمجان پلو، یک پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد کنید.

حالا یک ماهیتابه متوسط را روی شعله گاز بگذارید تا داغ شود و روغن داخل آن بریزید. سپس پیاز را در ماهیتابه سرخ کنید.

کمی که پیاز سرخ شد، گوشت چرخ کرده را نیز به آن اضافه کنید و تا زمانی که گوشت تغییر رنگ دهد تفت دهید. سپس رب گوجه خانگی را اضافه کنید و اجازه دهید خامی رب گرفته شود و به خوبی رنگ باز کند.

در آخر نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را نیز به مواد گوشتی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شوند و مواد به خورد هم بروند.

مرحله سوم: پخت بادمجان پلو

حالا یک قابلمه متوسط بردارید و داخل آن مقدار مناسبی آب بریزید و بگذارید تا آب به جوش بیاید. سپس آب برنج را خالی کنید و برنج را در آب در حال جوش بریزید و بعد از اینکه کمی جوش زد و پخته شد، برنج را آبکش کنید.

طرز تهیه املت بادمجان رژیمی
سپس ته قابلمه ته دیگ دلخواه خود را بگذارید (از بادمجان ورقه شده هم میتوانید به عنوان ته دیگ بادمجان پلو استفاده کنید). گوجه ها را نیز به صورت حلقه ای برش بزنید. حالا یک لایه از برنج آبکش شده را ته قابلمه بریزید. در لایه بعدی مقداری از مواد گوشتی، بادمجان های سرخ شده و گوجه ها را بگذارید. این مرحله را تکرار کنید تا تمام مواد به صورت لایه لایه چیده شوند. سپس نصف لیوان روغن و آب روی برنج بریزید و بگذارید تا دم بکشد.

مرحله چهارم: سرو بادمجان پلو

پس از پخت بادمجان پلو، ابتدا کمی آن را در قابلمه مخلوط کنید. سپس در ظرف پذیرایی بکشید و با زرشک و زعفران و مغز پسته تزیین کنید.

نکات کلیدی تهیه بادمجان پلو

– اندازه مواد اولیه که در این دستور آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل، می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

– در این دستور طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی آموزش داده شده است. برای درست کردن بادمجان پلوی شیرازی، کافی است به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید. برای این کار، ابتدا مقدار 300 گرم گوشت مرغ را به همراه پیاز، برگ بو و ادویه بپزید. سپس استخوان های آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید و یا ریش ریش کنید. بادمجان و یک عدد سیب زمینی را پوست بکنید و به صورت حلقه ای برش بزنید و سرخ کنید و کناری بگذارید. پس از آبکش کردن برنج، آن را با 2 عدد زرده تخم مرغ، 5 قاشق سوپ خوری ماست و مقدار مناسبی زعفران مخلوط کنید. سپس برنج را در قابلمه بریزید تا دم بکشد. موقع سرو با مرغ، بادمجان، سیب زمینی و زرشک برنج را تزیین کنید. هم چنین می توانید بادمجان ها را موقع دم کشیدن برنج، لا به لای آن بگذارید.

– علاوه بر گوشت چرخ کرده، از گوشت ماهیچه نیز می توانید استفاده کنید که لازم است از قبل آن را به همراه پیاز، برگ بو، چوب دارچین و ادویه های دلخواه بپزید. سپس به همراه بادمجان و به صورت لایه به لایه روی برنج بگذارید.

– در تهیه بادمجان پلو از ادویه پلویی نیز می توانید استفاده کنید.

7 دیدگاه برای دستور پخت بادمجان پلو ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --