دستور پخت آش ترخینه

طرز تهیه آش ترخینه + درست کردن ترخینه در خانه

آش ترخینه یا به اصطلاح محلی «آش دویینه» که به آش ترخینه دوغ هم مشهور است بیشتر در استان‌های غربی ایران پخته می شود.

پاییز و زمستان فصل سرماخوردگی است و برای درمان سرماخوردگی چه چیزی بهتر از یک آش داغ و خوشمزه و مقوی. آش ترخینه یا به اصطلاح محلی «آش دویینه» که به آش ترخینه دوغ هم مشهور است بیشتر در استان‌های غربی ایران پخته می شود و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مثل یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند.

مواد لازم برای آش ترخینه :

ترخینه 300 گرم
 نخود 5۰ گرم
عدس  5۰ گرم
لوبیا چیتی  5۰ گرم
 سبزی (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج)  300 گرم
پیاز 3-4 عدد
سیر داغ به مقدار لازم
 نعنا  به مقدار لازم
 کشک  به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش ترخینه :

ابتدا ترخینه های خشک را بشویید تا اگر گرد و غباری در زمان خشک کردن روی آن نشسته است از بین برود سپس ترخینه ها را در مقداری آب خیس كنید. سپس حبوبات خیس خورده به غیر از عدس را بپزید در قابلمه ای مناسب پیازداغ می كنیم و نخود و لوبیا را از آبكش رد كرده و در آن كمی تفت می دهیم و سپس با پنج پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم، زمانی كه جوش آمد حرارت را ملایم می‌كنیم.

سپس عدس و ترخینه كه آن را آبكش كرده و با مقداری نمك، فلفل و زردچوبه را با آب بگذارید بپزند و بعد از پخت حبوبات آن ها را به ترخینه و عدس اضافه کنید.

سپس مقداری از پیازهای سرخ کرده را به آن اضافه کنید تا با هم بجوشند و بعد از گذشت زمانی اندک سبزی را هم به آش ترخینه اضافه كرده و بگذارید تا آش جا بیفتد. در آخر کشک را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کمی بجوشد تا آش شما سرد نشود. زمانی كه آش آماده شد آن را در ظرف كشیده و با پیاز، نعنا و سیر داغو کشک تزیین می كنیم.

نکاتی برای تهیه آش ترخینه

 حتما حبوبات را از شب قبل خیس كنید و اگر فراموش كردید آنها را دو بار بجوشانید و آب آن را خالی كنید تا نفخ آنها گرفته شود.

می توانید از قارا یا دوغ به جای کشک درون آش استفاده کنید. اگر دوست نداشتید می توانید هر دو را حذف کنید و از ترشی دیگر مانند آبغوره استفاده کنید

 

طرز تهیه ترخینه خشک خانگی :

ترخینه ماده ای خشک و قرص مانند است که مردم محلی برخی استان ها مخصوصاً کردستان، ملایر، ایلام و لرستان در قدیم آن را با بلغور گندم و ماست درست می کنند و برای پخت آش ترخینه یا سوپ ترخینه و غذاهای دیگر استفاده کنند. اما مردم امروزی ترجیح می دهند ترخینه آماده را از عطاری فروشی ها تهیه کنند.

به هر حال اگر دوست داشتید ترخینه را به صورت سنتی در منزل درست کنید، ما در این مطلب طرز تهیه و مواد لازم ترخینه خانگی را آماده کرده ایم تا شما با این آموزش آشپزی ساده بتوانید در منزل ترخینه خوشمزه و سنتی را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.

مواد لازم برای ترخینه :

 دوغ ترش و غلیظ 3 لیتر
 بلغور گندم 1 کیلوگرم
 نمک  1 قاشق غذاخوری
گلرنگ یا زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ترخینه :

بلغور گندم، دوغ و نمک را درون قابلمه بریزید و مخلوط کنید.

قابلمه را روی حرارت قرار داده و تا زمانی که به جوش بیاید مدام هم بزنید تا دوغ ته نگیرد و بریده نشود.

مقداری زردچوبه یا گلرنگ اضافه کنید تا رنگ ترخینه ها خوشرنگ شوند. به هم زدن ادامه دهید تا جایی که دوغ به خورد بلغور گندم برود و حالت نسبتاً خمیری به خود بگیرد.

شعله را خاموش کرده و اجازه دهید موادتان خنک شود.

از مواد به اندازه یک پرتغال بردارید و مثل کتلت کف دست پهن کنید و با کمی فاصله از هم، روی سینی بچینید.

سینی ها را حداقل به مدت 1 هفته جلوی آفتاب مستقیم قرار دهید تا زمانی که ترخینه ها کاملاً خشک شوند. (هر چند روز یکبار آنها را برگردانید تا کاملا خشک شوند)

بعد از خشک شدن کامل ترخینه ها، آنها را درون یک کیسه پارچه ای ریخته و بردارید.

نکاتی برای تهیه ی ترخینه :

 می توانید موقع خشک کردن مقداری پونه روی آنها بریزید. حتی می توانید در مراحل پایانی پخت 1 قاشق پونه خشک اضافه کنید و مخلوط کنید.

• از این ترخینه های خشک برای تهیه ی آش ترخینه و سوپ ترخینه استفاده می شود.

 این ترخینه های خشک شده تا یک سال قابل نگهداری هستند.

 اگر به آفتاب دسترسی نداشتید سینی ها را در مجاورت شوفاژ یا بخاری قرار داده تا ترخینه ها خشک شوند اما در این صورت دیگر ویتامین D آفتاب را ندارند.

 می توانید ترخینه ها را خشک نکنید و داخل فریزر نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --