بهترین روش های پاک کردن گاز

بهترین روش های پاک کردن گاز

گاز یکی از اجزا اصلی هر آشپزخانه است و برای اینکه آشپزخانه تمیز و زیبایی داشته باشیم، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت تمیز بودن گاز است. بنابراین امروز قصد داریم روشی را ذکر کنیم که بتوانید برای تمیز کردن گاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

سعی کردم روشی برای تمیز کردن گاز بگم که از مواد شیمیای و گاز پاک کن استفاده نشود و دردسترس باشد تا شما بدون مشکل یا زحمت خاصی، گاز خود را برق بیندازید.

حتما بخوانید: از بین بردن و تعمیر زنگ زدگی گاز

تمیز کردن تمام قسمت های گاز :
شاید بهترین پیشنهاد این باشد که: حداقل برای هفته‌ای یکبار گاز خود را تمیز کنید؛ تا مجبور نباشید خودتان را برای چربی های مانده و سوخته روی گاز به زحمت بیندازید. همچنین می‌توانید یک جعبه دستمال کاغذی کنار گاز خود قرار دهید و به محض اینکه گاز کثیف شد با دستمال کاغذی آن را تمیز کنید؛ تا همیشه گاز شما تمیز باشد.

اگر گاز شما خیلی چرب و کثیف نیست؛ می‌توانید با یک اسکاچ و مخلوط برابر سرکه، مایع ظرف شویی و آب گرم در عرض چند دقیقه آن را برق بیندازید و شیشه، چدن و تمام قسمت های آن را تمیز کنید.

بعد با یک دستمال خیس سطح گاز را پاک کنید و میله ها و شعله های گاز را آب بکشید.

اما برای تمیز کردن استیل سوخته و برای پاک کردن شعله پخش کن و میله های اجاق گاز که خیلی کثیف هستند؛ ادامه مطلب را بخوانید.

 

تمیز کردن سطح گاز و شیشه فر گاز :
برای تمیز کردن گاز خود اولین کاری که انجام می‌دهید شعله ها و میله های اجاق گاز را بردارید.

برای تمیز کردن سطح گاز، داخل و شیشه فر :

با یک دستمال آشغال های کوچک روی گاز را جمع کنید.
یک پیمانه جوش شیرین با کمی آب داغ مخلوط کنید که جوش شیرین به شکل خمیر در بیاد.
سطح گاز را با آب داغ کمی نم کنید. و جوش شیرین را با یک دستمال به تمام قسمت های گاز بزنید. (خیلی گاز را خیس نکنید که جوش شیرین حالت خمیری خود را از دست ندهد.)
۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد نصف استکان سرکه را داخل اسپری بریزید و روی سطح گاز، اسپری کنید.
بین ۱ الی ۸ ساعت صبر کنید. بعد با اسکاچ نیمه زبر و کمی مایع ظرف شویی روی گاز بکشید تا سوختگی و لک های روی گاز برود.
در آخر با یک دستمال تمیز نم شده سطح گاز را برق بیندازید.
(اگر اجاق گازتون رنگ داره مواظب باشید اسکاچ خیلی زبر استفاده نکنید. تا رنگ گاز آسیب نبیند.)

تمیز کردن گاز با روش خانگی با جوش شیرین وسرکه

این روش حتی برای وقتی که استیل گاز سوخته باشد بسیار مؤثر است.

تمیز کردن شعله پخش کن گاز و میله های اجاق گاز ( چدن گاز ):
تمیز کردن گاز – پاک کردن شعله پخش کن گاز – تمیز کردن چدن روی گاز

۱- حداقل ۲ الی ۳ ساعت میله ها و شعله های گاز را در مخلوط آب جوش و مایع ظرف شویی و سرکه قرار دهید. بعد از آن با یک اسکاچ زبر یا سیم ظرف‌شویی چربی ها و سوختگی آن ها را پاک کنید و برای پاک کردن سوراخ های شعله گاز می توانید از یک مسواک استفاده کنید.

۲- اگر با روش بالا پاک نشد و هنوز چربی دارد بهترین روش استفاده از آمونیاک است. اما آمونیاک خطرناک است و نیاز به احتیاط زیاد دارد.

هر کدام از شعله پخش کن ها را در یک کیسه پلاستیکی محکم و زخیم قرار دهید و یک سوم لیوان آمونیاک رقیق به ازای هر سرشعله بزرگ، در کیسه بریزید. کیسه را کمی تکان دهید تا آمونیاک به تمام قسمت های چدن برسد و بعد از یک ساعت چدن گاز را بشویید.

تمیز کردن تمام قسمت های گاز و چدن آن

در هنگام استفاده از آمونیاک حتماً دستکش بپوشید، تا می توانید در هوای آزاد اینکار را انجام دهید و از نایلونی استفاده کنید که از آن آمونیاک نشت نکند.

من این روش را امتحان کردم:

گذاشتم گازم که از جنس استیل هست کاملاً کثیف بشه و بعد روشی که در بالا توضیح دادم برای تمیز کردن گاز انجام دادم. که براتون با تصویر میذارم.

تمیز کردن گاز با روش خانگی – قبل از تمیز کردن گاز

تمیز کردن گاز با جوش شیرین و سرکه

تمیز کردن گاز و برق انداختن آن

به نظرم خیلی خوب بود من از گاز پاک کن هم قبلاً استفاده کردم. اما این روش به نظرم از اون هم بهتر بود. حتی برای پاک کردن شیشه گاز و شعله های اون هم از جوش شیرین و سرکه استفاده کردم که عالی بود. من یک ساعت گذاشتم جوش شیرین و سرکه روی گاز بمونه که به نظرم هرچه بیشتر باشه بهتره، شماهم امتحان کنید و نظرتون رو بنویسید.

ترفند من برای تمیز کردن اجاق گاز :
به طور اتفاقی یک روش جدید برای پاک کردن گاز استیل پیدا کردم که خیلی سریع تمام چربی های گاز رو پاک میکنه. این تجربه را برای شما هم میگم، شاید براتون مفید باشه.

شنیده بودم که جوشیدن پوست سیب زمینی در قابلمه رویی باعث براق و سفید شدن آن می شود؛ که البته امتحان کردم و واقعاً، همین طور است و قابلمه رویی با این روش سفید می شود.

خواستم برای کوکو، سیب زمینی بپزم. بعد از اینکه سیب زمینی ها را خوب شستم داخل قابلمه تا نصفه آب ریختم و آن ها رو روی گاز قرار دادم تا بپزند. بعد از اینکه سیب‌ها پختن، دیدم گازم کثیف شده و پر از چربی و قطرات ژله سفت شده‌ای است که شب قبل درست کرده بودم.

فکر کردم شاید پوست سیب زمین باعث براق شدن استیل هم بشه. خلاصه وقتی شعله سیب زمینی ها را که با پوست بودن خاموش کردم. آب داغ سیب زمینی ها رو روی گاز ریختم و بعد از ۵ دقیقه که خنک شد با دستمال گازم رو تمیز کردم. با این روش به راحتی تمام چربی ها و مواد دیگر از روی گازم پاک شد و گازم کاملاً تمیز شد و برق می زد.

تصمیم گرفتم هر دفعه سیب زمینی درست می کنم؛ اینجوری گازم را برق بیندازم، هم خیلی راحته و هم نیاز به مواد خاصی هم نداره. البته با این روش سوختگی های گاز پاک نمیشه و بهتره برای اون ها از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.

چند پیشنهاد ساده برای اینکه گاز شما کمتر کثیف شود :
در بالا روش های تمیز کردن گاز را گفتم اما با رعایت نکات ساده می‌توانید کاری کنید تا گاز کمتر کثیف شود و برای تمیز کردن گاز یا فرتون خیلی خودتون رو به زحمت نیندازید.

۱- همیشه اول اجازه دهید تا غذا به جوش بیاید و بعد به آن ادویه اضافه کنید؛ تا اگر غذا موقع جوش آمدن سر رفت، ادویه ها روی گاز نریزد و گاز را کثیف نکند.

۲- کنار دست خود روی گاز یک پیش دستی قرار دهید تا کف گیر، ملاغه و قاشق‌هایی که حین آشپزی از آنها استفاده می‌کنید را روی آن بگذارید؛ تا قطرات غذا روی گاز نریزد.

۳- یک دستمال کاغذی کنار گاز داشته باشید تا اگر غذایی روی گاز ریخت زود آن را تمیز کنید.

۴- روی سر قابلمه برنج و ماکارنی در حال جوشیدن یک کفگیر چوبی قرار دهید. اینکار باعث می شود تا اگر حواستون به برنج موقع جوشیدن نبود، سر نرود و گاز را کثیف نکند.

۵- وقتی غذایی که داخل فریزر است یا آب دارد، قصد دارید آن را سرخ کنید و روغن داغ است؛ همانطور که می‌دانید با اضافه کردن این غذاها به روغن داغ، قطرات روغن به اطراف پخش می‌شود. بنابراین بعد از ریختن آن‌ها داخل روغن، درب ماهیتابه را چند دقیقه بگذارید تا گاز کثیف نشود.

یک دیدگاه برای " بهترین روش های پاک کردن گاز " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --