بهترین روش تمیز کردن لکه چربی از روی گاز

برخی از لوازم آشپزخانه روزی چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال اجاق گاز برای پخت انواع وعده های غذایی، تهیه چای یا قهوه و گرم کردن غذای سرد شده، در طی شبانه روز بارها روشن و خاموش می‌شود. این استفاده مداوم موجب می‌شود علاوه بر صفحه اجاق گاز، شعله ها، ولوم ها و حتی شبکه های چدنی گاز نیز لکه هایی از چربی را به خود جذب کرده و دیگر درخشش و تمیزی قبل را نداشته باشند. در این صورت بدیهی است که اگر در زمان مناسب برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز اقدام نشود این لکه ها به مرور کهنه تر شده و دیگر به راحتی قابل نظافت نیستند.

تمیز کردن لکه های چربی در زمان درست، کار چندان سختی نیست و شاید اجاق حتی با استفاده از یک اسکاج نرم هم قابل نظافت باشد اما برای لکه های کهنه تر همه چیز به همین آسانی ها هم نیست. در این زمان نوع لکه و جنس صفحه گاز بسیار تعیین کننده است و می‌تواند در انتخاب روش نظافت موثر باشد.

انواع صفحات به کار رفته در اجاق گاز

امروزه اجاق های صفحه ای بیشتر از اجاق های مبله مورد استفاده قرار می‌گیرند و در دو مدل کلی اجاق صفحه ای گازی و اجاق صفحه ای برقی به بازار عرضه می‌شود. این محصولات صفحاتی از استیل، شیشه یا ترکیبی از هر دو دارند یا همچون اجاق گازهای مبله قدیمی تر لعاب کاری شده هستند. جالب است بدانید این تفاوت ها موجب تمایز در روش های انتخابی برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز نیز می‌شوند. چرا که طبیعتاً صفحات شیشه ای حساس تر از صفحات استیل هستند و نمی‌توان برای هر دوی این اجاق گازها از یک روش نظافت استفاده کرد.

تمیز کردن لکه چربی روی گاز با استفاده از اسپری های پاک کننده

در سال های اخیر اسپری های بسیاری برای تمیز کردن انواع لکه حاصل از سر رفتن یا پاشیدن مواد غذایی بر روی اجاق گاز به بازار عرضه شده اند. این محصولات اغلب حاوی ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که منجر به شکستن مقاومت لکه ها و پاک شدن آنها با استفاده از یک ابر یا اسکاج نرم می‌شوند. با این حال استفاده مداوم از آنها ممکن است به صفحه اجاق آسیب وارد کرده یا منجر به آسیب های پوستی یا تنفسی در مصرف کننده شود. به همین دلیل بهتر است ابتدا از روش های ساده تری برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز بهره بگیرید و اگر نتیجه دلخواه را از این روش ها نگرفتید، از اسپری های پاک کننده کمک بگیرید.

از مواد پاک کننده طبیعی برای نظافت غافل نشوید

برخی از مواد طبیعی در ترکیب با یکدیگر می‌توانند بر روی لکه های چربی تاثیرگذار باشند. این مواد اغلب بسیار ارزان بوده و به راحتی در تمام خانه ها یافت می‌شوند. از این رو می‌توانند به عنوان یک روش برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز مورد استفاده قرار بگیرند. جالب است بدانید در دفترچه راهنمای برخی از اجاق گازهای ایرانی و خارجی، دستور العملی برای تمیز کردن بخش های مختلف اجاق نیز نوشته شده است که می‌تواند برای مصرف کننده آن قابل توجه باشد.

تمیز کردن لکه چربی روی گاز با جوش شیرین و آب اکسیژنه

برای تمیز کردن چربی های سوخته و کهنه از روی اجاق گازهای استیل می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و آب اکسیژنه استفاده نمایید. برای این کار تنها کافی است مقداری جوش شیرین را روی صفحه گاز خود بپاشید و سپس آب اکسیژنه را بر روی آن اسپری کنید. ترکیب حاصل را با استفاده از یک اسکاج نرم روی همه قسمت های اجاق گاز بسابید و سپس صفحه اجاقتان را با استفاده از یک دستمال تمیز، پاک کنید.

آب جوش و صابون

مقداری صابون را در یک ظرف آبجوش رنده کرده و سر شعله ها و شبکه های چدنی را در محلول حاصل قرار دهید. پس از خنک شدن آب، قطعات چدنی اجاق گاز را با استفاده از یک اسکاج، تمیز کرده، سپس آب کشی و خشک نموده و در جای خود قرار دهید. برای تمیز کردن لکه های باقی مانده می‌توانید مقداری جوش شیرین و نمک به محلولتان اضافه کرده و از یک مسواک کهنه برای برس کشیدن کمک بگیرید.

آمونیاک، پاک کننده ای موثر برای سر سخت ترین لکه ها

اگر اجاق گاز خود را هر روز یا هر هفته نظافت می‌کنید کمتر ممکن است با لکه های سر سخت مواجه شوید اما اگر این تمیزکاری را سالی یکبار آن هم برای خانه تکانی انجام می‌دهید قطعاً به آمونیاک نیاز پیدا می‌کنید. آمونیاک موثرترین پاک کننده برای سرسخت ترین لکه ها است که استفاده از آن چندان هم بی خطر نیست. به همین جهت بهتر است هنگام تمیزکاری با آمونیاک حتماً از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید و کار نظافت را در فضای باز انجام دهید.

سرکه سفید بهترین ماده برای تمیز کردن لکه چربی روی گازهای شیشه ای

اجاق گازهای شیشه ای صفحاتی حساس و شکننده دارند از این رو بهتر است در زمانی که کاملاً خنک شده اند، نظافت شوند. دیگر نکته ای که می‌بایست به هنگام تمیز کردن لکه چربی روی گازهای شیشه ای مورد توجه قرار بگیرد، تاثیر پذیری این صفحات از مواد شوینده است. به عبارت دیگر این اجاق گازها ممکن است در مواجه با برخی از مواد شوینده دچار تغییر رنگ یا لکه شوند به همین جهت بهترین روش برای نظافت آنها استفاده از مواد طبیعی همچون سرکه سفید است.

در این روش نظافت می‌بایست یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب مخلوط کرده و روی لکه ها اسپری کنید. با این کار خاصیت اسیدیته سرکه بر روی جرم ها اثر می‌گذارد و لکه ها در کوتاهترین زمان برای تمیز کردن آماده می‌شوند. در این مرحله می‌توانید قسمت هایی که کثیف تر هستند را با استفاده از یک اسکاج بسابید و در نهایت سطح اجاق خود را با استفاده از یک پارچه تمیز، پاک کنید.

صبور باشید و به پاک کننده زمان دهید

پاک کردن لکه های قدیمی بیش از هر چیز به صبر و بردباری نیاز دارد. اگر لکه های چربی باقی مانده بر روی اجاق گاز شما هفته ها است که نظافت نشده اند و بیش از اندازه کهنه یا قدیمی هستند ممکن است به همین راحتی ها پاک نشوند. پس تفاوت چندانی ندارد که از کدام روش را برای تمیز کردن لکه ها استفاده می‌کنید در هر حال باید به پاک کننده به اندازه کافی زمان دهید تا از پس لکه های چربی برآیند و آنها را در خود حل کنند.

اغلب محصولات پاک کننده بهتر است ده الی پانزده دقیقه قبل از نظافت، روی گاز اسپری شوند. مواد طبیعی نیز برای تاثیرگذاری به زمانی در همین حدود نیاز دارند. البته استثنائاتی نیز در این زمینه وجود دارد. به طور مثال صابون اگر بیش از اندازه روی سطوح چدنی باقی بماند ممکن است باعث سفیدک زدن آنها شود. پس قبل از تمیز کردن، ابتدا باید به جنس صفحه گاز خود و سپس موادی که برای نظافت از آنها کمک می‌گیرید، توجه کنید و در نهایت نیز چاشنی صبر را به پروسه تمیزکاری خود اضافه کنید. حال می‌توانید اجاق گازی درخشان، تمیز و براق داشته باشید.

یک دیدگاه برای " بهترین روش تمیز کردن لکه چربی از روی گاز " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --