آشنایی با توفو یا پنیر سویا و خواص آن

توفو یک منبع عالی آمینو اسید، آهن، کلسیم و دیگر مواد ریز مغزی است

توفو خوراکی چیست؟

توفو یا پنیر سویا که به نام دلمه لوبیا هم شناخته می شود، از دلمه بستن شیر سویا به دست می آید و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه مفید است، به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کرده و کلسترول بالای خون را درمان می کند.

انواع توفو

توفو صاف و نرم که به عنوان توفو ژاپنی شناخته می شود و مقادیر بالایی آب دارد. از این نوع توفو برای تهیه انواع کوکی، پودینگ، شیرینی، اسموتی و دسر استفاده می شود.

توفو معمولی که دارای یک بافت اسفنجی است و آن را به صورت کبابی و سرخ شده استفاده می کنند.

توفو دودی که بیشتر به صورت خام استفاده می شود و با آن سالاد درست می کنند.

توفو تخمیر شده که برای تهیه خوراک سبزیجات و در کنار برنج و فرنی استفاده می شود.

پنیر سویا,توفو

پروتئین سویا که توفو مقدار زیادی از آن را در خود دارد، کلسترول بد خون را پایین می آورد

خواص پنیر توفو:

توفو حاوی کلسیم است: اگر به هر دلیلی با مصرف محصولات لبنی مشکل دارید باید فکری به حال کلسیم مورد نیاز بدنتان بکنید. خوشبختانه مصرف توفو یک روش فوق العاده برای تأمین نیاز بدن به کلسیم است. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که کلسیم موجود در توفو به اندازه ی کلسیم موجود در شیر جذب بدن می شود. فقط کافی است حین خرید توفو محصولاتی انتخاب کنید که در بین ترکیبات آن سولفات کلسیم نیز وجود داشته باشد.

بیماری های قلب و عروق از خواص پنیر سویا: مصرف توفو به عنوان جایگزینی برای پروتئین حیوانی سبب کاهش سطح کلسترول LDL، که به نوبه خود باعث کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز و کاهش فشار خون بالا می شود.

پوکی استخوان از خواص توفو: ایزوفلاون سویا برای کاهش از دست دادن استخوان و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان در دوران یائسگی و همچنین کاهش دیگر علائم یائسگی شناخته شده است.

نیم فنجان از توفو حاوی ۹۴ کالری، ۲ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم چربی و ۱۰ گرم پروتئین است.

سویا سرشار از چربی های اشباع نشده و سالم (به ویژه اسید لینولنیک امگا 3 آلفا) است.

دیابت نوع 2: افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می برند اغلب تجربه بیماری های کلیوی را دارند که باعث می شود دفع مقدار زیادی از پروتئین در ادرار می شود مدارک و شواهد از یک مطالعه اخیر نشان داده است که کسانی که فقط پروتئین سویا در رژیم غذایی خود مصرف می کنند پروتئین کمتری نسبت به کسانی که پروتئین حیوانات را مصرف می کنند دفع می کنند.

پنير سويا منبع خوبی برای پروتئین است و حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است. همچنین این گیاه منبع با ارزش آهن و کلسیم و مواد معدنی منگنز و فسفر است. علاوه بر این، حاوی منیزیم، مس، روی و ویتامین B1 نیز هست.

توفو و تمام محصولات سویا حاوی مقادیر زیادی اگزالات است. افراد دارای سابقه سنگ کلیه حاوی اگزالات باید از مصرف محصولات سویا خودداری کنند.

افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند توفو، سبب کاهش خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر به طور کلی، دیابت، بیماری قلبی و ترویج سلامت مو، افزایش انرژی می شود.

نحوه مصرف پنیر توفو

پنیر توفو را می توان به صورت فله ای یا در بسته بندی های کوچک تر خریداری کرد. پنیر توفو در بازار به شکل های مختلف بدون آب، منجمد و یا کنسرو شده نیز یافت می شود.

بعد از باز کردن بسته پنیر توفو و قبل از استفاده آن را با آب بشویید.

پنیر توفو را در حالی که آب سطح آن را پوشانده به مدت یک هفته می توان در یخچال نگهداری کرد، در این مدت باید آب آن را به طور مرتب عوض کنید.

اگر آن را از بسته بندی خارج نکرده باشید تا حداکثر 5 ماه به صورت منجمد قابل نگهداری است.

روش های مختلفی برای مصرف توفو وجود دارد، پنیر توفو را بسته به نوع آن می توان به صورت خام، سرخ شده، کبابی و یا سس توفو مصرف کرد یا در تهیه کوکی، شیرینی، دسر، سالاد و غذاهایی همچون سوپ، املت و ساندویچ توفو استفاده نمود.

آشنایی با پنیر سویا, خاصیت پنیر سویا

پروتئین سویا که توفو مقدار زیادی از آن را در خود دارد، کلسترول بد خون را پایین می آورد

خرید و نگهداری توفو

پنیر سویا ممکن است در بسته بندی های تکی یا باز عرضه شود.

بعد از باز شدن بسته حتما باید پنیر سویا را در یخچال نگهداری کنید.

توفوهای سفت تر برای پختن، گریل کردن و تفت دادن با سبزیجات مناسب هستند.

توفوهای نرم برای درست کردن سس، سوپ و همراه سالاد مناسب هستند.

درست مثل پنیر معمولی، ابتدا آن را آب کشی کنید، سپس در ظرف در دار قرار داده و روی آن آب بریزید. به این ترتیب می توانید توفو را تا یک هفته نگهداری کنید.

پنیر سویا اغلب در فروشگاه های مواد غذایی مخصوص گیاه خوارها یافت می شود.

پنیر سویا مزه و طعم طبیعی (بی مزه) دارد. بنابراین می توان از آن با روش های متنوع استفاده کرد.

یک دیدگاه برای " آشنایی با توفو یا پنیر سویا و خواص آن " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --