آشنایی با انواع سینک ظرفشویی و نحوه نصب آن

سینک ظرفشویی یکی از مهم ترین تجهیزات دکوراسیون آشپزخانه میباشد. انتخاب یک سینک ظرفشویی مناسب ،اهمیت زیادی دارد.به طور کلی سینک های آشپزخانه انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی مخصوصی دارد.برای خرید سینک ظرفشویی مناسب باید به چند نکته توجه کنید اولین نکته اندازه سینک ظرفشویی و دومین نکته جنس سینک ظرفشویی میباشد.

تقسیم بندی سینک های ظرفشویی :

جنس
طرح
اندازه
عملکرد
نوع نصب

تقسیم بندی سینک ظرفشویی از لحاظ جنس :

مهم ترین مسئله هنگام خرید سینک ظرفشویی جنس آن است. سینک ها معمولا سالیان سال در آشپزخانه شما باقی می‌مانند پس در انتخاب جنس آن، دقت کنید.

1.سینک گرانیتی

سینک گرانیتی از سنگ گرانیت و سنگ مرمر، سنگ آهک، تراورتن یا انیسکس و موادی چون رزین ساخته شده است. این سینکها رنگ های متنوعی دارند و مخصوص کسانی است که به رنگ سینک آشپزخانه اهمیت می دهند . هنگام انتخاب این گونه سینک ها حتما باید نوع با کیفیت و مرغوب آن را انتخاب کنید چون اگراز نوع بی کیفیت باشد لکه آب در آن باقی می ماند .شستشوی سینک گرانیتی راحت است و مقاومت زیادی در برابر خش خوردگی دارد . استحکام این سینک نسبت به سینک شیشه ای بیشتر است اما در برابر شکستگی و ترک مقاومت کمی دارد . سینک های گرانیتی به راحتی با سرکه سفید تمیز میشود.

قیمت سینک گرانیتی با توجه به طرح و مواد تولیدکننده آن متفاوت است اما به طور کلی قیمت آن از نوع شیشه ای و استیل بیشتر است.سینک گرانیتی از لحاظ بافت،2 نوع مختلف دارد. نوع اول ساده و صیقلی است و ظاهرآن براق میباشد. نوع دوم دانه های ریزی دارد که بافت آن با نوع ساده متفاوت است.

انواع سینک ظرفشویی

2.سینک شیشه ای

جنس این شیشه از شیشه سکوریت می باشد.سینک های شیشه ای در برابر ضربه آسیب پذیرند و این مهم ترین معایب آن میباشد.نظافت این سینک ها بسیار راحت است و به راحتی با آب و صابون میتوان آن را تمیز کرد. قیمت این سینک از سینک استیل بیشتر است اما دوام آن از سینک استیل کمتر میباشد. سینی این سینک شیشه ای و لگن آن استیل است و ظاهر بسیار زیبایی را به فضای آشپزخانه می دهد.

3.سینک استیل

سینک استیل ،پر کاربردترین سینک آشپزخانه میباشد. جنس این سینک از استیل بدون آلیاژ میباشد که ضد زنگ است. این موضوع اهمیت زیادی دارد چون ظرفشویی مداوم در معرض آب قرار دارد. سینک های استیل دو نوع است ،مات و براق و در سه مدل توکار ،روکار و زیرکار نصب می شوند.

سینک استیل ،مقاومت و طول عمر بالایی دارد و به راحتی تمییز میشود.بهترین روش برای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی استیل ،استفاده از آب و صابون میباشد. سرکه و جوش شیرین نیز برای از بین بردن جرم سینک ظرف‌شویی استیل مناسب است.نباید سینک استیل را با سیم ظرف‌شویی تمیز کرد. قیمت این نوع سینک نسبت به سایر سینک ها ارزان تر هستند و مقاومت بالایی در برابر شکستگی و ترک دارند.

4.سینک سرامیکی

سینک های سرامیکی سفید رنگ هستند و مناسب افرادی است که به رنگ سفید علاقه دارند .تمیز کردن سینکهای سرامیکی بسیار ساده و راحت است و مقامت بالایی نسبت به ضربه و خراش دارند. قیمتاین سینک ها در حدود سینک های شیشه ای و گرانیتی است.

5.سینک ظرفشویی کورین

سنگ کورین نوعی سنگ مصنوعی میباشد که در ساخت سینک استفاده میشود. سینک های کورین ،طرح و رنگ متنوعی دارد. این سینک مقاومت بالایی در برابر قارچ و باکتری دارد و به راحتی تمیز میشود. لکه ی آب برسینک کورین باقی نمی ماند و در برابر خراش مقاوم است. قیمت این سینک از سینک استیل بیشتر است.

6.سینک ظرفشویی کامپوزیتی

سینک ظرفشویی کامپوزیتی از ترکیب گرانیت و کوارتز ساخته میشود .ظاهر این سینک ها ، خال دار میباشد و مقاومت بالایی دارند و در برابر هر نوع لک و خراشی مقاوم هستند. این سینک ها به شکل های متفاوتی از جمله منحنی و یا اریب ساخته میشود و رنگ های متنوعی دارند .

7.سینک سنگ صابونی

سنگ صابون نوعی سنگ طبیعی است که در ساخت سینک ظرفشویی استفاده میشود.این سینک ها زیبا و باشکوه هستند و میتوان آنها را با کانتر هماهنگ کرد.این سینک را میتوان با لبه های نرم و انحنادار به صورت منحنی یا اریب ،برش داد. وزن این سینک سنگین است و باید توسط یک نصاب ماهرنصب شود. قیمت سینک سنگ صابونی زیاد است .

طرح های سینک ظرفشویی:

سینک های ظرفشویی از نظر ظاهری در اندازه و ابعاد متفاوت و مدل های گوناگونی ساخته می شوند.

معمولی
گرد
باکس

اندازه سینک ظرفشویی:

سینک ها از نظر اندازه, عمق, تعداد کاسه ها و شکل ظاهری متفاوت هستند. اگر تعداد کاسه های سینک بیشتر باشد میتوانید به طور همزمان ظرفها را شسته, آبکشی نمایید یا میتوانید کار دیگری در سینک انجام دهید. اندازه سینک ظرفشویی باید با فضای آشپزخانه شما هماهنگ باشد و زیاد بزرگ یا کوچک نباشد.همیشه بزرگترین سینک ظرفشویی مناسب‌ترین سینک نیست.باید با توجه به محدودیت فضای آشپزخانه سینک مناسبی انتخاب کنید. اگر ظرف ها را با دست می‌شویید بهتر است از سینک های ظرفشویی دو یا سه لگنه استفاده کنید. هرچه تعداد لگن های سینک ظرفشویی بیشتر باشد ، شستشوی همزمان مواد مختلف یا شستشو و آبکشی ظروف راحت تر میشود.حتما به عمق کاسه های سینک و اندازه ظروف آشپزخانه‌ نیز توجه کنید.

با سینک های ظرفشویی دولگنه به راحتی میتوان به طور همزمان دو کار متفاوت را انجام داد یا می توان در یک طرف ظرف ها را در مایع ظرفشویی قرار داد و در طرف دیگر آن‌ها را آبکشی کرد.اگر از ظروف بزرگ و عمیق استفاده می کنید بهتر است که سینکی انتخاب کنید که عمیق باشد.

نحوه نصب انواع سینک ظرفشویی

سینک ها از نظر نحوه نصب به دو دسته ” روکار” و ” توکار ” تقسیم بندی می شوند .

1. سینک توکار

بهترین مدل سینک ظرفشویی ،سینک ظرفشویی توکار میباشد و به آشپزخانه های مدرن امروزی زیبایی و جلوه ویژه ای می دهد. برای نصب سینک های توکار, میز آشپزخانه را سوراخ میکنند سپس سینک را درون آن قرار می دهند .سینک توکار اگربه درستی نصب نشود و خوب آب بندی نشود. ممکن است به مرور زمان آب بدهد و باعث خرابی صفحات چوبی روی کابینت شود

2. سینک روکار

سینک های روکار بر روی کابینت نصب میشوند و میتوان آنها را جا به جا کرد.

نحوه نصب مدل توکار:

باید بگوییم که این مدل ، بسیار شکیل تر و زیباتر از انواع سینک ظرفشویی روکار می باشد و به آشپزخانه های مدرن امروزی زیبایی و جلوه ویژه ای خاص می بخشد .مدل توکار یکی از کاربردی ترین اجزاء آشپزخانه های مدرن می باشد و به راحتی با گاز رومیزی توکار و هود توکار ست می شود.مخصوصا اگرسینک انتخابی شما شیشه ای یا گرانیتی باشد .

برای وصل مدل توکار،در ابتدا متر را بردارید و اندازه دقیق سینک را به دست بیاورید و با استفاده از دستگاه های برش ،صفحه کابینت را برش بزنید .سپس دور سینک را با چسب آکواریوم پر نمایید و آن را درون کابینت قرار دهید و آب بندی کنید.

آب بندی مدل توکار:

1- آب بندی محل اتصال به صفحه

داخل جعبه های سینک معمولا یک نوار آب بندی وجود دارد.اگر این نوار وجود نداشت ،یک نصاب حرفه ای با استفاده از یک چسب آکواریم تمام سطح محل برش را می پوشاند. سپس سینک را روی محل مورد نظر قرار می دهد .
برای فیکس شدن وآب بندی نیزبهتر است 24 ساعت یک جسم سنگین روی سینک قراردهید تا چسب به خوبی خشک شود.در زیر این مدل ،چندین بست سه سانتی متری وجود دارد که آن را به صفحه ی کابینت محکم می کند .این بست ها باید محکم بسته شوند .

2-آب بندی پشت مدل توکار

باید محل اتصال پشت صفحه کابینت و بقیه نقاط آن آب بندی شود .
برای اینکه از پوسیدگی صفحه کابینت جلوگیری شود از زهوار آب بندی که شبیه یک قرنیز می باشند،استفاده کنید.

نصب سینک ظرفشویی

نحوه وصل سینک روکار

در زیر این محصول، محل خروج آب وهمچنین شیرهای پیسواری قراردارد و قبل از نصب سینک ،باید شیرها را طبق دستورالعمل کارخانه در سوراخ‌های مشخص شده قرار دهید .
قبل از شروع کار،ابتدا فلکه اصلی آب را قطع نمایید.سپس سینک را در فضای تعبیه شده قرار دهید. اگر قالب دقیقا به اندازه لبه‌های کابینت ‌باشد حتما اطراف آن و لبه کابینت را با کمک چسب آکواریوم پر کنید و اگر قالب،اندازه صفحه نیست باید صفحه را برش دهید تا اندازه بشود.سپس سینک را در محل مورد نظر قرار دهید .اما توجه کنید که شیر آب روبه بالا و رو به رو قرار بگیرد.

پس از وصل مدل روکار، حتما آن را آب بندی کنید معمولا استادکارها مدل روکار را با استفاده از چسب آکواریوم ،آب بندی می کنند.اگر آب بندی به خوبی انجام نشود باعث مشکلاتی از جمله پوسیدگی کابینت، رطوبت دیوار پشت ظرفشویی، بوی بد و نم و … می شود.

بهترین مدل سینک ظرفشویی

مدل توکار،بسیار زیبا است اما باید هنگام وصل کردن درست آب بندی شود و هنگام استفاده نیز با یک دستمال،خشک شود .اما اگر قصد بازسازی آشپزخانه خود دارید وصفحه کابینت شما به گونه ای است که نمی توانید سینک توکار را نصب کنید،چاره ای جز خرید مدل روکار ندارید و می توانید یک نمونه خوب را از انواع سینک ظرفشویی روکار انتخاب نمایید .دربرندهای ایرانی نیز انواع مدلهای سینک ظرفشویی وجود دارد دارد.

ویژگیهای مهم استادکار :

سرعت عمل بالا داشته باشد
نسبت به کارحساس باشد
از مصالح با کیفیت استفاده نماید
از تجهیزات مورد نیاز استفاده کند
بعد از انجام کار،محل را تمیز کند
بهترین هزینه را برآورد کند
تجربه و مهارت کافی داشته باشد

چه عواملی بر قیمت نصب انواع سینک ظرفشویی تاثیر می گذارد؟

اجرت نصب
کارهای جانبی مورد نیاز
لوله کشی ساختمان
نوع ظرفشویی
ساعت کار
آب بندی
بست سینک ظرفشویی توکار
فراهم کردن فضای سینک

نکته:هزینه نصب سینک ظرفشویی بر اساس نوع سینک ظرفشویی متفاوت است . قیمت وصل مدل توکار نسبت به نوع روکار بالاتر است. زیرا آب بندی آن سخت تر و زمانبر تر میباشد.

یک دیدگاه برای " آشنایی با انواع سینک ظرفشویی و نحوه نصب آن " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --