کثیف ترین قسمت های آشپزخانه که باید تمیز کنید!

دستگیره

هر وسیله ای که در آشپزخانه شما وجود دارد نوعی دستگیره یا صفحه کنترل دارد. این  قسمت ها چه قبل از پخت و پز و چه بعد از آن در تماس مسقتیم با دست ها و مواد غذایی هستند بنابراین پتانسیل بسیار بالایی برای تجمع میکروب ها و رشد باکتری ها دارند.

بهتر است پس از آماده سازی غذا به خصوص هنگام شب، با استفاده از پاک کننده های ضدعفونی آن ها را تمیز نمایید.

 

سینک

با وجود اینکه حجم زیادی از آب در آشپزخانه مصرف می شود، احتمالا میکروب های زیادی در قسمت سینک و به خصوص لابه لای درز و شکاف های آن به وجود می آیند

طبق گزارش صندوق بین المللی بهداشت 45% سینک ها دارای نوعی باکتری بوده که به سرعت نیز در آن محیط افزایش می یابند.

بنابراین بهتر است بعد از هر آماده سازی غذا و شستن ظرف ها، سینک به خوبی تمیز شده و حداقل یکبار در روز ضدعفونی شود.

 

اسکاچ

طبق آمار حداقل 75% اسکاچ ها دارای نوعی باکتری هستند و بنابراین می توانند یکی از آلوده ترین قسمت ها در آشپزخانه باشند.

بهتر است یعد از هر شست و شو آن ها را با آب گرم شسته و برای کارهای مختلف، اسکاچ های مخصوص به خود را در نظر بگیرید.

اگر برای تمیز کردن سینک یا گاز از برس استفاده می کنید باید به همین اندازه نسبت به تمیز کردن و شست و شوی آن ها حساس باشید.

 

یخچال

به غیر از دستگیره درب یخچال و فریزر، در قسمت های داخلی نیز حتی با دمای سرد بعضی از باکتری ها بسیار مضر می توانند رشد نمایند.

اکثر میوه ها و سبزیجات شسته نشده به همراه خود باکتری ها را وراد فضای یخچال می نمایند که البته همین اتفاق با گوشت خام نیز خواهد افتاد.

بنابراین بهتر است در مورد یخچال هر ماه عمل تمیز کردن را با اندکی مواد شوینده و آب گرم انجام داده و سپس با پارچه یا حوله آن را خشک نمایید. شاید بد نباشد گاهی اوقات قسمت های پشت یخچال را نیز تمیز نمایید.

 

تخته برش

تخته های برش، به خصوص تخته های چوبی، می توانند باکتری ها را در گوشه های کوچک و درزهای باریک خود نگه دارند.

نکته مهم این است که شما در خانه از دو تخته برش استفاده نمایید : یکی برای میوه ها و سبزیجات و دیگری برای گوشت. این کار آلودگی را به میزان زیادی کاهش می دهد. بعد از هر بار استفاده آن ها را با آب داغ شست و شو داده سپس با حوله تمیز خشک نمایید.

اگر این امگان وجود دارد برای شستشوی آن ها از ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

 

قهوه ساز، مخلوط کن و لوازم کوچک

حتی آب تمیز که در یک محیط گرم و مرطوب مانند سازنده قهوه قرار بگیرد می تواند یک محیط کامل برای رشد باکتری ها، مخمر ها ایجاد نماید.

بعضی از لوازم کوچک باید بلافاصله پس از هر استفاده تمیز شوند. در وسایلی مانند قهوه ساز و مخلوط کن نیز در صورت استفاده زیاد، هم قسمت بیرونی و هم قطعات داخلی باید هفته ای یک بار تمیز و خشک شوند.

 

کیف خرید و پیک نیک

هر زمانی که به خرید رفته و یا از کیف پیک نیک برای بیرون رفتن استفاده می کنید محل مناسبی را برای به وجود آمدن میکروب ها ایجاد کرده اید. ب

نابراین بعد از هر بار استفاده ظروف داخل کیف یا سبد باید به خوبی با آب گرم و مواد شوینده شسته شده و خود کیف نیز به صورت جداگانه تمیز شود.

 

کابینت آشپزخانه

شاید صفحه روی کابینت ها به دلیل دیده شدن زیاد بیش تر از سایر قسمت ها مرتب و تمیز می شوند اما نکته ای که نباید در مورد آن ها فرامش کنید درزها و شکاف ها و همین طور قسمت های زیر وسایل موجود روی کابینت است.

بنابراین بهتر است در هنگام تمیزی به گوشه ها، درزها، لبه بین اجاق گاز و کابینت و زیر وسایل توجه داشته باشید.

 

نمکدان

آخرین قسمت کثیف و آلوده ای که می خواهم به شما معرفی کنم نمکدان و به طور کلی جا ادویه ای ها هستند.

این وسایل به دلیل این که در حین آشپزی و با دستان آغشته به مواد غذایی استفده می شوند، فضایی بسیار مناسب برای میکروب ها خواهند بود.

هم چنین اگر بر اثر رطوبت بخش هایی در داخل آن ها خشک شده و به آسانی جدا نشود، این آلودگی ها را به سرعت منتقل می کند. بنابراین باشد هفته ای یک بار این وسایل را به خوبی تمیز و ضدعفونی نمایید.

یک دیدگاه برای " کثیف ترین قسمت های آشپزخانه که باید تمیز کنید! " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --