واکسن کرونا : کشف شده یا خیر؟

واکسن کرونا : کشف شده یا خیر؟

همه چیز درباره واکسن کرونا

SARS-CoV-2 ، ویروسی که منجر به بیماری کرونا ویروس 19 (COVID-19) می شود ، از اولین موارد شناخته شده در چین در دسامبر سال 2019 به سرعت در کشورهای جهان رواج یافته است.

در 10 مارس سال 2020 ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داد كه 113،702 مورد COVID-19 در سراسر جهان وجود داشته است ، به علاوه 4012 مرگ و میر. در پاسخ به این بحران جهانی بهداشت ، محققان در تلاش هستند تا هرچه سریعتر واکسن کورنا ویروس را تهیه کنند.

در مورد تولید واکسن و جدول زمانی احتمالی در این مقاله بیشتر بدانید.

تحقیقات در مورد واکسن کروناویروس در حال انجام است.

محققانی که در تلاشند تا واکسن کروناویروس تولید کنند ، با رویکردهای مختلفی کار می کنند ، از جمله:

واکسن ویروس کامل

واکسن زیر واحد پروتئین نوترکیب

واکسن آنتی بادی

واکسن اسید نوکلئیک

در بخش های زیر در مورد این رویکردها با جزئیات بیشتری بحث خواهد کرد.

واکسن کروناویروس

 

واکسن ویروس کامل :

واکسنهای ویروس کامل از اشکال ضعیف یا مرده ویروس استفاده می کنند که باعث ایجاد بیماری می شود. آنها می توانند در طولانی مدت در ارائه سیستم ایمنی مؤثر باشند ، اما این خطر وجود دارد که برخی از افراد به دلیل واکسیناسیون بتوانند علائم بیماری را ایجاد کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که Johnson & Johnson, Codagenix و محققان دانشگاه هنگ کنگ روی این نوع واکسن کار می کنند.

 

واکسن زیر واحد پروتئین نوترکیب :

واکسنهای زیر واحد پروتئین نوترکیب خطر ایجاد عفونت را در افرادی که آنها را دریافت می کنند ندارند ، زیرا آنها هیچ بیماری زای زنده ای ندارند.

محققان در حال تحقیق هستند که آیا آنها می توانند یک واکسن زیر واحد پروتئین نوترکیب ایجاد کنند که پروتئینی بنام سنبله (S-) پروتئین را هدف قرار دهد یا خیر. coronavirus جدید از پروتئین S برای اتصال و عفونت سلول ها استفاده می کند.

Novavax, Clover Biopharmaceuticals ، دانشگاه کوئینزلند و یک کنسرسیوم به سرپرستی بیمارستان کودکان واشنگتن برای توسعه واکسن در تگزاس ، از این روش برای ایجاد واکسن کروناویروس استفاده می کنند.

 

واکسن آنتی بادی :

محققان دیگر در حال تحقیق هستند که آیا می توانند با استفاده از آنتی بادی های ناشی از شیوع SARS واکسن ایجاد کنند یا نه. SARS شباهتهای زیادی با COVID-19 دارد ، زیرا در اثر ویروس های مرتبط با آن ایجاد می شود.

تاکنون دانشمندان نشان داده اند كه آنتی بادی هایی كه ویروس سازنده SARS را خنثی می كنند همچنین می توانند تا چه اندازه كرونا ویروس جدید سلولها را در مطالعات آزمایشگاهی آلوده كنند.

 

واکسن اسید نوکلئیک :

واکسن های اسید نوکلئیک مواد ژنتیکی مانند DNA یا RNA را به یک میزبان زنده تزریق می کنند. سلول هایی که حاوی اسید نوکلئیک جدید هستند ، پروتئین هایی را که در DNA یا RNA رمزگذاری شده اند ، تهیه می کنند و در سیستم ایمنی بدن ارائه می دهند.

اگرچه این روند پیچیده است ، اما واکسن های اسید نوکلئیک سیستم ایمنی بدن را قادر می سازد تا با عوامل بیماری زا خاص مبارزه کند.

استفاده از اسیدهای نوکلئیک مانند DNA یا RNA برای انتقال ایمنی یک روش امیدوار کننده است ، اما تا به امروز ، این روش تنها در داروهای دامپزشکی موجود است.

با این حال ، محققان می گویند که سه شرکت با استفاده از این رویکرد به دنبال ایجاد واکسن کروناویروس هستند: Inovio Pharmaceuticals ، Moderna Therapeutics و Curevac.

همه چیز درباره واکسن کرونا

 

واکسن چه زمانی آماده می شود؟

پیش بینی اینکه چه مدت طول می کشد تا بتوانید واکسن کرونا ویروس آماده شود ، بسته به اینکه شخص تولید کننده یک دانشمند ، سیاستمدار یا کارمند باشد ، متفاوت است.

سیاستمداران و تولیدکنندگان به طور یکسان می گویند که واکسن کرونا ویروس در عرض چند ماه قابل دسترسی است.

با این حال دانشمندان براساس دانش و تجربه خود ، می گویند که ایجاد واکسن کرونا ویروس:

می تواند حداقل یک سال طول بکشد.

ممکن است در جریان شیوع فعلی امکان پذیر نباشد.

می تواند 12-18 ماه طول بکشد.

اگر جدول زمانی تولید و توزیع واکسن کرونا ویروس طولانی به نظر برسد ، به این دلیل است که اقدامات بسیاری برای اطمینان از ایمنی و کارآمد بودن آن در دست است.

به طور خاص ، هنگامی که محققان یک واکسن بالقوه ایجاد کنند ، تولید کنندگان آینده باید یک برنامه جدید تحقیقاتی را به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ارائه دهند که محصول ، روند تولید و اثر آن در آزمایش حیوانات را توصیف می کند.

در مرحله بعدی ، واکسن باید سریال آزمایشات بالینی زیر را با موفقیت کامل انجام دهد:

فاز اول: این ارزیابی ایمنی و توانایی واکسن در ایجاد پاسخ سیستم ایمنی در گروه کوچکی از افراد را ارزیابی می کند.

فاز دوم: برای تعیین سطح دوز مناسب ، بسیاری از افراد ، احتمالاً صدها نفر ، آزمایش می شوند.

فاز سوم: این هزاران نفر را برای تجزیه و تحلیل ایمنی و اثر بخشی دارو آزمایش می کند.

ساخت واکسن کرونا

 

اولین آزمایش واکسن ویروس کرونا :

اولین آزمایش واکسن ویروس کرونا (corona) بر روی انسان، روز دوشنبه 26 اسفند 98 در شهر” سیاتل” آمریکا انجام شد. اولین شرکت وارد شده در کارآزمایی بالینی، واکسن آزمایشی خود را بر روی ۴۵ جوان داوطلب تست می کند.

این آزمایش در” مؤسسه تحقیقات سلامت” (Kaiser Permanente) شهر سیاتل آمریکا انجام خواهد شد. هزینه این پروژه توسط “پژوهشگاه ملی بهداشت” آمریکا تامین شده است.

به این داوطلبان مقدار مختلفی از واکسن بدون آنکه به ویروس آلوده شوند تزریق شد؛ این پادتن در بدن داوطلبان اقدام به ساخت سلول های پروتئین (Protein) می کند که میتواند عامل پيش‌گيری و درمان ویروس باشد.

هدف از این تست، این است که داشمندان بررسی کنند واکسن ها عوارض جانبی خطرناکی برای بدن انسان نداشته باشند.

 

واکسنها چگونه کار می کنند؟

واکسن ها با ترغیب سیستم ایمنی بدن برای ساخت آنتی بادی ها برای دفاع از بدن در برابر یک بیماری خاص کار می کنند، انگار که آن را داشته اند. نکته اصلی این است که بدون اینکه بیمار شخص بیمار شود ، این کار را انجام دهید.

پس از دریافت واکسیناسیون ، فرد نسبت به بیماری مصونیت می یابد ، بدین معنی که بدن در صورت مواجهه با آن قادر به مقابله با آن است.

یک واکسن مؤثر باید سیستم ایمنی بدن را تحریک کند اما آن را به حالت بیش از حد نکشاند. یافتن تعادل مناسب بین واکسنهای مؤثر و آنتی که عوارض جانبی ناخواسته ایجاد نمی کند ، برای همه واکسنهای در حال توسعه یک چالش است.

در مواقع اضطراری سلامتی ، هنگامی که سرعت بسیار حیاتی است ، این بخش ممکن است مهمترین عامل کاهش سرعت تولید واکسن جدید باشد.

واکسن ها همچنین باید برای گروه های مختلف از افراد از جمله کودکان خردسال ، بزرگترها ، کارمندان مراقبت های بهداشتی و افرادی که دارای شرایط بهداشتی و درمانی هستند ، ایمن باشد.

یک دیدگاه برای " واکسن کرونا : کشف شده یا خیر؟ " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --