دستور پخت کیک برنج مخلوط

کیک برنج مخلوط

وقتی یک مهمانی مفصل و رسمی دارید بد نیست در کنار بقیه قاطی پلو ها یک پلوی قالبی هم بپزید . این پلو که کیک برنج مخلوط نام دارد، ظاهری شبیه کیک دارد و میز و یا سفره شما را متفاوت می کند .

مواد لازم برای 6-4 نفر :

 آرد 500 گرم
 بیکینگ پودر  1 قاشق مرباخوری
 ماست سفت  1/2 پیمانه
 تخم مرغ 4 عدد
زعفران دم کرده 3 قاشق سوپخوری
آب مرغ 1 پیمانه
کنجد، بادام یا پسته به میزان لازم
کره 1/2 پیمانه
زرده تخم مرغ 1 عدد
فیله یا سینه مرغ 500 گرم
ادویه پلویی و نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
برنج 4 پیمانه
قارچ 250 گرم
نخود فرنگی 1 قوطی (200 گرم)
پیازداغ طلایی 3-2 قاشق سوپخوری
سیر (در صورت تمایل) 1 حبه
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه:
در تابه‌ای پیاز داغ طلایی را با کره مخلوط کنید و زردچوبه و سیر خرد شده را به آن اضافه کنید. قارچ‌ها را ورقه‌ورقه کرده و به تابه اضافه کنید. به مقدار خیلی کم (در حد یک قاشق) آبلیمو روی قارچ ها ریخته شعله را زیاد کنید تا آب قارچ‌ها سریع تبخیر شود و رنگ سفید قارچ تغییر نکند و له نشود.

بعد از اینکه آب قارچ گرفته شد، رب گوجه‌فرنگی، زعفران و نخود سبز را هم اضافه کنید. مرغ‌ها را به صورت خلالی برش دهید. سپس آنها را هم به مواد افزوده و با حرارت ملایم تفت دهید تا جایی که مواد بدون آب شود. حالا حرارت را خاموش کنید.

برنج را به روش معمول بجوشانید و آبکش کنید. سراغ آماده کردن خمیر بروید. آرد را با بیکینگ پودر مخلوط کنید. ظرف گود تقریباً بزرگی را بردارید و  تخم مرغ ها را در آن بشکنید، نمک ، فلفل و زردچوبه  هم بریزید و  با چنگال آنها را هم بزنید. سپس ماست سفت و آب مرغ  و کمی ادویه به آن اضافه کنید. کره را در ظرفی کوچک روی حرارت ملایم آب کنید. حرارتش را که از دست داد آن را هم به مواد تخم‌مرغی اضافه کنید. حالا آرد را کم‌کم به این مواد اضافه کرده و هم بزنید. به اندازه‌ای آرد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد.

سطح صافی را آرد پاشیده و خمیر را با وردنه پهن کنید و  قالب مورد نظر را چرب کنید. خمیر را کمی بزرگتر از قالب باز کنید. آن را در قالب انداخته و خمیر را به دیواره و کف قالب بچسبانید. سپس به تناوب مقداری برنج، مقداری از مایه آماده شده و کمی ادویه پلویی را در آن ریخته و سپس اضافه‌های خمیر را روی برنج مخلوط برگردانید.

یک زرده‌ تخم مرغ را با زعفران مخلوط کرده و با قلم‌موی مخصوص آشپزی روی لایه آخر خمیر بمالید و روی همه سطح کنجد یا مغز دلخواه بپاشید. فر را با 180 درجه سانتی‌گراد روشن کرده و کمی صبر کنید تا گرم شود. قالب را به مدت 35 دقیقه در طبقه وسط قرار دهید. بعد از این مدت قالب را از فر بیرون آورده ، 10 دقیقه صبر کنید و سپس کیک را از قالب بیرون آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --