دستور پخت کله جوش بجنوردی با ماست چکیده محلی

طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده محلی

مواد لازم:

ماست چکیده محلینیم کیلو پیاز1عدد سیر1حبه گردو خرد شده2عدد گوجه فرنگی1عدد آب جوش2لیوان روغنبه میزان لازم نعناع خشک1 ق غ نمک،فلفل،زردچوبهبه میزان لازم خیار1عدد

طرز تهیه و دستور پخت:

امروز با طرز تهیه کله جوش بسیار بسیار خوشمزه و لذیذی در خدمت شما هستم که مخصوص شهر بجنورد هست و در این شهر بسیار معروف و محبوبه… ما کله جوش را در شهر خودمان با ماست خشک پوستی و یا ماست چکیده محلی درست می کنیم و در ان از گوجه فرنگی رنده شده استفاده می کنیم و گردو خورد شده داخلش می ریزیم. هر کسی مطابق با منطقه ای که در ان زندگی می کند غذا هایشان را با مواد مخصوصی درست می کنند. برخی در کله جوششان سیب زمینی سرخ شده میریزند و برخی فقط با دوغ و پیاز درست میکنند. برخی کشک را می سابند و با اب مخلوط کرده و کله جوش را درست می کنند.

مرحله اول تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده محلی:

در ابتدا نیم کیلو ماست چکیده را در دو لیوان اب داغ حل می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا شبیه به دوغ غلیظ شود. سپس گردو ها را می شکنیم و به اندازه های دلخواه خورد می کنیم. پیاز و سیر را خورد کنید و کنار بگذارید. داخل قابلمه کمی روغن بریزید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود و بعد پیاز ها را به ان اضافه کنید و سرخ کنید. وقتی کمی نرم شدند سیر را به ان اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا سرخ شوند. هیچ وقت پیاز و سیر را با هم سرخ نکنید زیرا سیر زود سرخ می شود و می سوزد و غذایتان را تلخ می کند.

مرحله دوم تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده محلی:

وقتی پیاز و سیر در حال سرخ شدن هستند دو عدد گوجه فرنگی را بشویید و رنده کنید. سپس گوجه های رنده شده را به پیاز های سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید. حدود دو الی سه دقیقه صبر کنید تا اب گوجه ها کشیده شود و به روغن بیوفتد. وقتی به روغن افتاد مقداری نعنا خشک و زردچوبه و فلفل اضافه کنید و هم بزنید تا سرخ شوند. گردو های خورد شده را نیز اضافه کنید. در این مرحله نمک اضافه نکنید زیرا برخی از ماست های چکیده نمک دارند و احتیاجی به اضافه کردن نمک نیست اگر شما نمک را اضافه کنید غذایتان شور می شود.

مرحله سوم تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده محلی:

وقتی گردو ها کمی سرخ شدند و روغن پس دادند ماست اب شده را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. حالا غذایتان را مزه کنید و اگر نمکش کم بود به ان نمک اضافه کنید. غذا را به مدت نیم ساعت با حرارت متوسط هم بزنید تا غلیظ تر شود و نعناهایش به روی کله جوش بیاید و کمی تیره شود.

برخی از افراد که این غذا را با دوغ درست می کنند باید کمی شیرین بیان نیز به غذایشان اضافه کنند تا ترشی زیاد غذا را از بین ببرد البته برخی نیز این ترشی را دوست دارند. بعضی از افراد که این غذا را با ماست شیرین درست می کنند باید این نکته را در خاطر داشته باشند که حتما باید با شعله کم این غذا را مرتبا هم بزنند تا نجوشد اگر این غذا بجوشد ماست می برد و غذایتان بی مزه خواهد شد. اگر این غذا در نهایت خیلی رقیق بود و می خواستید که کمی غلیظ تر شود می توانید کمی ارد را در روغن تفت داده و به ان اضافه کنید تا غذا غلیظ و جا افتاده شود و برعکس اگر غذایتان زیادی غلیظ بود می توانید برای رقیق شدنش به ان دوغ و یا اب جوش اضافه کنید.

بعد از اماده شدن غذایتان ان را داخل کاسه بریزید و کمی هم بزنید تا از داغی ان کاسته شود و بعد نان را تیریت کرده و داخل ان بریزید و کمی صبر کنید تا نان ها کله جوش را به خودش بکشد. در کنار این غذا از خیار های خورد شده استفاده کنید. در واقع خیار ترکیب این نوع غذای بجنوردی هست. می توان به جز خیار از پیاز و یا سبزی خوردن و فلفل سبز تند و یا شیرین استفاه کرد.

یک دیدگاه برای " دستور پخت کله جوش بجنوردی با ماست چکیده محلی " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --