دستور پخت نرگسی پلو

طرز تهیه نرگسی پلو

نرگسی پلو یکی از غذا های خوشمزه شیرازی است که در فصول سرد و زمستان تهیه می شود. اگر داخل این غذا سیر بریزید به آن دمپختک سیر نرگسی نیز می گویند. برای تهیه این غذا از هویج زردک استفاده می شود که در فصول سرد برداشت می شود. زردک خواص بسیاری دارد از جمله معده را تقویت می کند، سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و همچنین از اختلالات گوارشی و زخم معده جلوگیری می کند. می توانید نرگسی پلو را با سینه یا ران مرغ یا به تنهایی تهیه کنید. امروز در پارسی دی یکی از غذاهای اصیل شیرازی نرگسی پلو را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه نرگسی پلو

برنج ۴ پیمانه
سیر ۱ بوته
عدس ۱ پیمانه
زردک ۴ عدد
شوید ۱/۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
زعفران به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه نرگسی پلو

مرحله اول : آماده سازی مواد نرگسی پلو

برنج را از چند ساعت قبل با نمک خیس کنید. پوست سیر را جدا کرده و رنده کنید سپس عدس را با مقداری آب ولرم برای ۱ ساعت خیس کنید و بعد از آن بریزید داخل قابلمه با مقداری نمک زمان دهید تا پخته شود.

مرحله دوم : عسلی کردن پیاز

پیاز را شسته و خلالی خرد کنید سپس داخل تابه با مقداری روغن تفت دهید وقتی سبک شد کمی زردچوبه اضافه می کنیم سپس زردک ها را با رنده درشت یا خلال درشت خرد کرده و پیازمون رو اضافه می کنیم و درب تابه را گذاشته تا زردک ها با بخار کمی نرم شوند و به روغن بیفتند.

مرحله سوم : اضافه کردن سیر و عدس

وقتی زردک نرم شد سیر رنده شده را اضافه و تفت داده تا عطر سیر خارج شود. عدس پخته شده را آبکش کرده و به موادمون اضافه کنید سپس مقداری فلفل سیاه به همراه پودر لیموعمانی افزوده و مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم : دم گذاشتن نرگسی پلو

برنج را روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد سپس وقتی نرم شد آبکش کرده و کف قابلمه روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر را می گذاریم. سپس یک لایه برنج ریخته و مقدار از مواد نرگسی را می ریزیم و با برنج مخلوط می کنیم این کار را ادامه می دهیم تا مواد نرگسی تمام شود. سپس برنج را بمدت ۴۵ دقیقه دم می گذاریم تا پخته شود و در انتهای پخت کمی کره یا روغن روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده و به تنهایی یا با مرغ پخته شده میل نماید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نرگسی پلو

اگر زردک در اختیار نداشتین هویج را جایگزین کنید.
بجای پودر لیمو عمانی می توانید کمی آبلیمو اضافه کنید.
اگر دوست دارید پلو شما رنگ زرد نداشته باشد زردچوبه را حذف کنید.
نرگسی پلو را با گوشت یا ماهی نیز می توانید طبخ کنید.
آب عدس را حین خیس خوردن ۲ بار عوض کنید تا نفخش از بین برود.

یک دیدگاه برای " دستور پخت نرگسی پلو " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --