دستور پخت مرغ بريان با پرتقال و آلوی جنگلی

مرغ بريان با پرتقال و آلوی جنگلی

در اين روزهاي سرد و برفي، موقعي كه از مقابل رستوران‌هايي كه مرغ بريان مي‌فروشند، مي‌گذريد، بوي خوش آن شما را سرمست كرده و دست و پاهايتان را سست مي‌كند. مرغ بريان دستور آماده‌سازي آساني دارد، اما بايد مواظب دو نكته باشيد، يكي اينكه مغز مرغ مانند پوست آن طعم‌دار باشد و دوم آنكه داخل مرغ مانند سطح خارجي آن كاملا پخته باشد. رسپي مرغ بريان كه براي اين بخش در نظر گرفته شده است تمام اين ويژگي‌ها را داراست.

مواد لازم:

 پرتقال  يك عدد 
 مرغ درسته  يك عدد،‌حدود يك و نيم كيلوگرم 
 پيازمتوسط  2 عدد 
 روغن مايع  به ميزان لازم
 آلوي خشك ترش  12 – 10 عدد
دانه فلفل سياه يك قاشق ‌چاي‌خوري
پودر سير يك قاشق چاي‌خوري 
كره نرم‌شده 50 گرم
سبزيجات معطر خشك 2 قاشق چاي‌خوري
نمك و فلفل به ميزان لازم

مزه دار کردن غذا:
يكي از روش‌هايي كه براي طعم‌دار كردن مرغ كاربرد زيادي دارد این است که مرغ را در مايه‌ای متشكل از آب، نمك و شكر مي‌خوابانند. گوشت يا مرغي كه با اين روش طعم‌دار مي‌شو طعم‌دارتر است و بافت آن پس از پخت آب‌دار است.
مرغ درسته يا خردشده را با يك چاقوي كوچك سوراخ‌سوراخ كنيد. تعداد اين سوراخ‌ها در يك مرغ كامل در حدود 10 تا 12 عدد در نواحي گوناگون است.
در 2 ليتر آب 3 قاشق غذاخوري نمك و 2 قاشق غذاخوري شكر حل كنيد و مرغ را به ازاي هر نيم كيلو يك ساعت در آب و نمك بخوابانيد. يعني يك مرغ يك و نيم كيلوگرمي بايد 3 ساعت در محلول طعم‌دار كردن قرار بگيرد. مرغ طعم‌دار شده را از روش معمول بريان كنيد. دقت كنيد كه بايد مرغ را با چاقو سوراخ كنيد و پوست آن بايد سالم بماند.

روش تهيه
1 – مرغ را حداقل نيم ساعت قبل از پخت از يخچال خارج كنيد تا دماي محيط را بگيرد. كره، پودر سير، و سبزيجات خشك را با كمي نمك و فلفل مخلوط كنيد.
2 – كره را در فضاي بين پوست و گوشت مرغ قرار داده و مرغ را ماساژ دهيد تا به صورت يكنواخت زير پوست پخش شود. با چاقو چند سوراخ كوچك روي گوشت مرغ ايجاد كنيد تا كره طعم‌دار داخل بافت مرغ شود.
داخل شكم مرغ را هم به كره آغشته كنيد.
3 – 2 قاشق غذاخوري روغن را داغ كنيد. يكي از پيازها را ساطوري كرده و 5 دقيقه روي شعله متوسط تفت دهيد. آلوها و دانه‌هاي فلفل را اضافه كرده و كمي نمك و فلفل بپاشيد. پس از يك دقيقه از روي شعله برداريد.
4 – پرتقال را ورقه ورقه كرده و با مايه پياز و آلو مخلوط كنيد. داخل شكم مرغ را با پرتقال و آلو پر كنيد. پاي مرغ را با نخ پرك ببنديد تا مواد از داخل شكم مرغ خارج نشود. بهتر است شكم مرغ را هم با خلال دندان ببنديد.
5 – يك ظرف نسوز را چرب كرده و مرغ را در آن قرار دهيد. پياز دوم را خلالي كرده و كمي روغن و نمك و فلفل روي آن بريزيد و دور مرغ پخش كنيد.
6 – مرغ را يك ساعت و نيم در طبقه وسط فر با دماي 200 درجه سانتي‌گراد بپزيد. پس از يك ساعت مرغ را خارج كنيد. از آب و روغن داخل ظرف روي مرغ بريزيد، سپس آن را مجددا داخل فر گذاشته و دماي پخت نيم ساعت آخر را روي 180 درجه سانتي‌گراد قرار دهيد. مرغ بريان را با نان يا برنج و سالاد سبز سرو كنيد.

نکات:
1 – براي هر نيم كيلو مرغ نيم ساعت زمان پخت در نظر بگيريد.
2 – مرغ بريان بايد پخته و آبدار باشد. پخت بيش از اندازه مرغ را خشك می‌کند و پخت كمتر از معمول باعث خامي مرغ و بوي زهم مي‌شود.
3 – اگر مرغ را با جوجه‌گردان برشته مي‌كنيد يك ظرف گود زير آن قرار دهيد و هر 20 دقيقه از آب جمع شده در آن روي مرغ بدهيد.
4 – می‌توانید به جاي پرتقال از ليموترش يا نارنج استفاده كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --