دستور پخت قیمه پلو

طرز تهیه قیمه پلو

مواد لازم:

گوشت250 گرم برنج4 پیمانه سیر4 حبه لپه100 تا 150 گرم لیمو عمانی3 عدد زعفران دمکرده1/4 فنجان نمک و زردچوبهبه مقدار لازم هل1/2 قاشق غذاخوری گلابنصف قاشق غذاخوری آبلیمو1/2 قاشق غذاخوری روغنبه میزان لازم آببه میزان لازم پیاز3 عدد فلفل سیاهبه میزان لازم سیب زمینی150 گرم دارچینبه میزان لازم
طرز تهیه و دستور پخت:
مرحله اول تهیه قیمه پلو:
دو عدد از پیاز ها و سیر ها را پوست گرفته و نگینی می کنیم. قابلمه را روی حرارت می گذاریم و روغن را به آن اضافه می کنیم. پیاز ها و سیر ها را در روغن تفت می دهیم. گوشت را قبلا به اندازه کوچک و یکسان خرد کرده ایم و حالا به موادمان اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند. زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه می کنیم و تقریبا یک ربع مواد را تفت می دهیم.

مرحله دوم تهیه قیمه پلو:

از نیم ساعت قبل لپه ها را خیس کرده ایم و آن را الان بعد از آبکش کردن به مواد اضافه کرده و تفت می دهیم. 2-3 دقیقه بعد رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم. 3-4 لیوان آب اضافه می کنیم تا موادمان بجوشد و پخته شود.

مرحله سوم تهیه قیمه پلو:

لیموعمانی را هم سوراخ می کنیم و نیم ساعت قبل از اضافه کردن در آب جوش خیس می کنیم. این خیس کردن و ایجاد سوراخ در لیموعمانی برای گرفتن تلخی آن است. در 10 دقیقه الی یک ربع به انتهای پخت لیمو عمانی و پودر دارچین را اضافه می کنیم. خورشت قیمه بعد از پایان 15 دقیقه آماده خواهد شد. ( اضافه کردن لیموعمانی زودتر از موعد باعث می شود که روغن غذا جذب آن شود و غذا را تلخ کند.)

مرحله چهارم تهیه قیمه پلو:

پیازی را جداگانه پوست گرفته و بعد از خرد کردن در روغن سرخ می کنیم. پیاز داغ و زعفران دمکرده، هل، آبلیمو، گلاب و دارچین را به خورشت اضافه می کنیم. بعد از چند دقیقه خورشت را از روی حرارت برمی داریم. در انتها باید خورشت جا افتاده و غلیظ باشد.

مرحله پنجم تهیه قیمه پلو:

سیب زمینی ها را پوست می گیریم و به صورت خلالی خرد می کنیم و در آبکش می شوییم و کنار می گذاریم تا آبش گرفته شود. مقداری روغن در تابه می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. سیب زمینی ها را در روغن ریخته سرخ می کنیم.

مرحله ششم تهیه قیمه پلو:

برنج را چند ساعت قبل با نمک خیس کرده ایم. قابلمه را از آب پر می کنیم و روی گاز می گذاریم. وقتی که آب به جوش آمد؛ آب برنجی را که خیسانده ایم دور می ریزیم و داخل آب جوش اضافه می کنیم تا به مدت 10 الی 15 دقیقه بجوشد و بپزد.

مرحله هفتم تهیه قیمه پلو:

برای اینکه بدانیم دقیقا کی باید برنج را آبکش کنیم بعد از 10 دقیقه یک قاشق برنج برمی داریم و چند دانه از آن را لای انگشتانمان فشار می دهیم. اگر روی برنج پخته و مرکز آن هنوز زیاد نرم نشده بود آن موقع باید آن را آبکش کنیم.

مرحله هشتم تهیه قیمه پلو:

بعد از آبکش کردن برنج در قابلمه روغن می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم و ته دیگ مرود نظرمان را در آن قرار می دهیم و کمی از برنج آبکش شده را روی آن می ریزیم و چند قاشق از قیمه را روی برنج می ریزیم تا ته دیگ هم مزه قیمه بگیرد. بقیه برنج و خورشت قیمه را با هم مخلوط کرده و در قابلمه می ریزیم و همه را در وسط قابلمه جمع می کنیم و با دمکنی درب قابلمه را می پوشانیم و 20 دقیقه با دمای کم می گذاریم تا دم بکشد.

مرحله نهم تهیه قیمه پلو:

قیمه پلو را بعد از دم کشیدن در دیس می کشیم و به همراه سیب زمینی سرخ شده و به شکل دلخواه تزئین می کنیم.

نکات مهم:

برای ته دیگ می توانید از سیب زمینی یا نان لواش و یا هر ته دیگ دیگری استفاده کنید که آن را دوست دارید.برای تهیه ته دیگ سیب زمینی باید آن را ورقه ورقه کرده و در کف قابلمه بچینید.

موادی که در آخر باید اضافه کنید مثل لیمو عمانی حتما ترتیب اضافه کردن آن ها را رعایت کنید تا موجب بدمزگی غذایتان نشود.

به دلخواه می توانید قیمه پلو را به جای اینکه قبل از ریختن در قابلمه مخلوط کنید، یک لایه برنج بریزید و یک لایه از مایه قیمه بریزید و به این ترتیب ادامه دهید تا هر دو تمام شود و بعد برای دم کشیدن بگذارید و بعد از اینکه دم کشید آن ها را با هم مخلوط کنید. که در هر دو صورت نتیجه یکسانی بدست خواهد آمد.

برای اینکه سیب زمینی حالت تردی خود را حغظ کند آن را داخل بقیه مواد مخلوط نمی کنیم و موقع سرو کنار پلو می گذاریم.

یک دیدگاه برای " دستور پخت قیمه پلو " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --