دستور پخت سوفله قارچ و ژامبون

طرز تهیه سوفله قارچ و ژامبون

سوفله غذایی به ظاهر شبیه به کیک است. ماده اصلی آن تخم مرغ بوده و در فر به کمک بخار آب پخته می شود. سوفله باید طوری آماده شود که در نهایت مثل کیک قطور شده و پف کند. سوفله انواع اقسام مختلف دارد که نوع امروز ما ترکیبی از ژامبون و قارچ دارد.
طرز تهیه سوفله قارچ و ژامبون

مواد لازم:

سبزی اسفناج ۱۰۰ گرم
قارچ ۵۰۰ گرم
پنیر پیتزا ۱ پیمانه
ژامبون ۳۵۰ گرم
تخم مرغ ۶ عدد
کره ۱۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
آرد سفید ۴ قاشق سوپخوری
شیر ۲ پیمانه
خامه ۱۰۰ گرم
جوز هندی مقداری
نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه و دستور پخت:
مرحله اول:

ابتدا یک عدد پیاز را رنده کرده و کنار می‌گذاریم. ۱۰۰ گرم از کره را برداشته و داخل یک تابه می‌اندازیم و می‌گذاریم کره آب شود سپس پیاز رنده شده را به کره اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا پیاز نرم شده و رنگ آن تغییر نکند. ۴ قاشق سوپخوری آرد سفید را به تابه می‌افزاییم و همه مواد را باهم تفت می‌دهیم بهتر است حرارت گاز را کم کنید تا مواد نسوزد. ۲ پیمانه شیر را به تابه اضافه کرده و مدام هم می‌زنیم تا همه مواد شبیه فرنی شده و غلیظ شود، مقداری نمک و فلفل و جوز هندی ساییده شده به آن اضافه کرده و از روی حرارت بردارید و بگذارید سس سرد شود. پس از آن که سرد شد ۱۰۰ گرم خامه و نصف پیمانه از پنیر پیتزا را به سس بیفزایید و همه مواد را باهم مخلوط نموده و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

در این مرحله ۵۰۰ گرم قارچ را خرد کنید.
۳۵۰ گرم ژامبون را هم خرد نمایید.
تابه ایی را روی حرارت گاز قرار دهید و ۵۰ گرم کره باقی مانده را داخل تابه بی اندازید. قارچ‌های خرد شده را درون تابه بریزید و مدام تفت بدهید تا نرم شوند سپس کالباس‌های خرد شده را هم بی افزایید و همه مواد را باهم تفت داده و هم بزنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم:

۶ عدد تخم مرغ داریم. زرده‌ها و سفیده‌های تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید. زرده را با همزن برقی بزنید تا کاملا کشدار و کرم رنگ شود. زرده‌های زده شده را به سسی که مرحله اول درست کرده بودیم بی افزایید و آرام هم بزنید تا همه مواد باهم مخلوط شده و سس یکدستی حاصل شود. قارچ و کالباس تفت داده شده را که خنک شده اند به مایه سس بی افزایید و هم بزنید.

مرحله چهارم:

سفیده‌ها را هم با همزن برقی انقد بزنید تا پف کرده و سفید شود. سفیده‌های سفت شده را هم به مایه قبلی اضافه کنید، ولی همه مواد را به آرامی با لیستک هم بزنید تا پف سفیده‌ها نخوابد و در عین حال همه مواد با هم ترکیب گردد.

مرحله پنجم:

سوفله‌ها را معمولا در ظرف سوفله و یا پیرکس میپزند.
کف ظرف را چرب کنید و مایه آماده شده سوفله را داخل آن بریزید. تکه‌هایی از قارچ و ۱۰۰ گرم سبزی اسفناج خرد شده را روی سطح سوفله ریخته و نصف پیمانه پنیر پیتزای باقیمانده را روی سطح آن بپاشید و داخل فر بگذارید.

نکاتی در مورد پختن سوفله:

سوفله را به روش بن ماری می‌پزیم یعنی ظرف حاوی مایه سوفله را باید در یک ظرف بزرگ‌تر که حاوی آب جوش است بگذارید به طوری که سطح آب جوش ظرف زیرین پایین‌تر از لبه ظرف سوفله باشد. فر را یک ربع قبل با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کرده و ظرف سوفله همراه با ظرف آب جوش زیرینش را به مدت ۳۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار می‌دهیم. در مدت پخت در فر را هرگز باز نکنید تا سوفله پف کند و روی آن طلایی شود.

برای داشتن نتیجه بهتر در تهیه انواع سوفله‌ها نکات زیر را رعایت نمایید:

– در فر را تا زمانی که سوفله پف نکرده نباید باز کرد.
– پنیر سوفله بهتر است از نوع گرویر یا از نوعی باشد که در حرارت آب شود و سوفله طلایی گردد.
– سفیده را باید بعد از این که تمام مواد مخلوط شد داخل مایه سوفله ریخت و بعد از هم زدن فورا درون فر قرار داد.
– برای این که امتحان کنید سوفله پخته شده است یا نه؛ یک چنگال را آهسته میان سوفله فرو ببرید اگر چیزی به چنگال نچسبید سوفله آماده است و اگر خام بود و به چنگال از محتویات سوفله چسبید، یک ربع دیگه بگذارید در فر بماند تا کامل پخته شود.

یک دیدگاه برای " دستور پخت سوفله قارچ و ژامبون " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --