دستور پخت سمنو

طرزتهیه سمنو

مواد لازم :

گندم 1 كيلو
آرد گندم 3الي 4 كيلو
بادام يا فندق يا پسته با پوست به ميزان لازم

 

طرز تهيه سمنو :

گندم نقره اي شده را چرخ كرده سپس آن را در ظرفي ريخته مقداري آب روي آن مي ريزم و خوب مخلوط مي كنيم . از صافي رد كرده مواد موجود در صافي را بين دو دست فشار داده تا كاملاً شيره آن خارج شود . آرد را در ظرفي ريخته شيره گندم تهيه شده را بتدريج به آرد اضافه كرده و هم مي زنيم بطوري كه گلوله نداشته باشد .

(بايد توجه داشت كه مقدار شيره در حدي باشد كه مايه را كاملاً رقيق كند) روي حرارت قرار داده و مايه را كاملاً هم مي زنيم تا زماني كه به جوش آيد و غليظ شود . اين مايه بايد مرتب هم زده شود زيرا سمنو زود ته مي گيرد. آنقدر زدن را ادامه مي دهيم تا اب آنكاملاً تبخير شده و به شكل حلوا در آيد و رنگ آن كمي سرخ شود (بايد متذكر شويم كه در سمنو شكر يا روغن اضافه نمي شود , زيرا جوانه گندم بطور طبيعي مقداري شيرين و چربي دارد) مجدداً بتدريج مقداري آب به مسنو اضافه كرده ,هم مي زينيم تا گلوله نشود و مايه يكدست و رقيق شود.

حرارت را ملايم نموده وگاهي آن را هم مي زنيم تا زماين كه كاملاً غليظ شودو به صورت سمنو در آيد . در آخر پسته يا فندق يا بادام با پوست رادر سمنو ريخته بعد از بيست الي سه دقيقه حرارت را خاموش كرده و مورد استفاده قرار مي دهيم . قابل ذكر است كه اين غذاي سنتي ايراني براي كودكان بسيار مفيد و مغذي مي باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --