دستور پخت زیره پلو

طرز تهیه زیره پلو

زمان آماده سازی زیره پلو : 45 دقیقه
زمان پخت زیره پلو : 45 دقیقه
تعداد : برای 6 نفر

مواد لازم برای تهیه زیره پلو :

برنج  4 پیمانه
 زیره سیاه 2 قاشق غذاخوری
مرغ 1 کیلوگرم
پیاز 1 عدد
زعفران آب کرده 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
کاری به میزان لازم
پاپریکا به میزان لازم
گوشت راسته گوساله یا گوسفند 500 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
برگ بو 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
دارچین به میزان لازم
زعفران آبکرده 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه برنج زیره پلو :
برنج را شسته و به همراه مخلوط نمک و آب به مدت دو ساعت خیسانده و کنار می گذاریم. پس از دو ساعت در یک قابلمه متوسط آب را تا نیمه پر کرده روی حرارت زیاد میگذاریم تا جوش بیاید.

آب برنج را خالی کرده و همراه روغن آن را در آب جوش می ریزیم و شعله را کم می کنیم. در قابلمه را گذاشته پس از 15 دقیقه (زمانی که مغز برنج نرم شد ) یک استکان از آب و روغن روی برنج را برداشته و برنج را آبکش می کنیم. برنج را چشیده و نمک آن را اندازه می کنیم.

قابلمه را خشک روی حرارت قرار داده برنج را در آن می ریزیم. و زیره را که از قبل شسته و در صافی ریخته ایم لا به لای برنج ریخته و آب و روغنی که برداشته بودیم را روی آن می ریزیم. در قابلمه را بسته روی حرارت ملایم می گذاریم . وقتی که بخار کرد یک پارچه تمیز روی در قابلمه گذاشته و در قابلمه را می گذاریم. بعد از 30 دقیقه برنج حاضر است.

برای تهیه گوشت برای زیره پلو :
گوشت را با یک عدد پیاز و برگ بو و کمی زرد چوبه و فلفل و مقداری آب روی حرارت بالا قرار دهید تا آب بجوشد، کف روی گوشت را بگیرید و حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و به مدت ۲ ساعت زمان پخت برای گوشت در نظر بگیرید.

بعد از پختن گوشت، آن را از آب خارج کنید. در انتهای طبخ گوشت باید به اندازه یک تا دو لیوان از آب گوشت باقی مانده باشد.

آب گوشت را صاف کنید، یعنی پیاز و برگ بو را خارج کنید و دور بریزید. در تابه ای مقداری روغن گرم کنید، یک عدد پیاز باقیمانده را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و همراه با کمی زردچوبه در روغن سرخ کنید تا طلایی شود. رب گوجه را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

بعد گوشت پخته را – که بهتر است به قطعات درشت خرد شده باشد – به همراه کمی نمک و دارچین داخل تابه بریزید. تمام سطح آنرا سرخ کنید، زعفران را داخل تابه بریزید. نمک و ادویه آن را کنترل کنید و یک الی دو لیوان آب گوشت صاف شده را به مواد اضافه کنید و با حرارت متوسط درب ظرف را ببندید و ۲۰ دقیقه گوشت را حرارت دهید.

برای تهیه مرغ زیره پلو :
مرغ ها را تکه کرده و در روغن کامل تفت داده تا طلایی شوند. پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ میکنیم تا کاملا طلایی شوند.

    ادویه ها را به پیاز اضافه می کنیم. برای این مرغ از هر ادویه ای که دوست دارید می توانید استفاده کنید از جمله پاپریکا، فلفل چیلی، کمی دارچین، کمی کاری، ادویه گرام ماسالا و… که همه به ذائقه شما بر می گردد.

    ادویه ها را نیز کمی سرخ کرده و مرغ ها را که از قبل سرخ کرده ایم به پیاز اضافه می کنیم.

    زعفران را که آب زده ایم به همراه یک لیوان آب گرم به مرغ اضافه کرده در ظرف را گذاشته و روی حرارت ملایم قرار داده تا مرغ آرام آرام بپزد و کم آب شود.

    نکته :

    زیره سرشار از خاصیت است. کرمانی های عزیز در سرزمین زیره ایران این غذا را شگرد دارند. اگر طعم زیره را می پسندید این غذا را حتما امتحان کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    -- بارگیری کد امنیتی --