دستور پخت تاکو

تاکو

تاکو غذای سنتی مکزیک است که از یک نان (تورتیا) پخته شده از آرد ذرت یا گندم تشکیل شده که دور محتویات داخلی را می‌ گیرد. داخل تاکو می‌شود چیزهای متنوعی قرار داد مانند: از گوشت تا مرغ و غذای دریایی و سبزیجات و پنیر و… تاکو معمولاً با دست خورده می‌شود و سرو آن با سس سالسا یا آووکادو همراه است.

مواد مورد نیاز برای یک وعده تاکو سنتی:

– نان ترتییا یا نان آماده تاکو یا نان لواش

– گوشت یا مرغ چرخ‌کرده یا قیمه‌ شده( می‌تواند ماهی، میگو یا سویا باشد)

– پیاز و سیر

– گوجه‌فرنگی رندیده یا نگینی و آب لیمو تازه زرد یا سبز

– فلفل هالاپینیو یا هر فلفل تازه تند یا فلفل دلمه‌ای

– لوبیا قرمز پخته

– ادویه تاکو (زیره ساییده، آویشن خشک، پودر سیر و پیاز، پودر فلفل دلمه‌ای، فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک و هر ادویه‌ای که دوست دارید)

مواد سالاد یا تازه‌های درون تاکو: سالاد توی تاکو می‌تواند هر چیزی باشد. کاهو، گوجه‌فرنگی، آووکادو و فلفل تند بعضی از مواد سنتی داخل تاکوست.

– آووکادو، کاهو، تربچه، گوجه‌فرنگی خردشده، گشنیز تازه، فلفل سبز و هر سبزی تازه‌ای که دوست دارید.

– پنیر (چدار، گودا یا سفید یا پنیر رنده شده محبوب خودتان)

روش تهیه جلد تاکو:

تا جایی که فهمیده‌ام ده‌ها نوع و روش آماده‌کردن تاکو وجود دارد. تاکو باز، ساندویچی،تاکو با نان سخت یا نرم و …

من نان نرم را بیشتر ترجیح می‌دهم. تهیه نان‌اش سخت نیست. با نان لواش یا نان عربی یا نان ترتیلا راحت می‌توان این غذا را درست کرد.

روشی که اینجا پیشنهاد می‌کنیم با نان نرم است. نان در روغن شکل جلد یا عایق تاکو را می‌گیرد. نان لواش باید به قطر کوچک در حدی که دو طرفش راحت به هم برسند، بریده شود.

در ماهیتابه که دو تا سه قاشق روغن در آن داغ شده، نان را می‌اندازیم. چند ثانیه بعد روی نان حباب می‌بندد، یعنی وقتش شده که آن را برگردانیم.(عکس اول در پایین)

به محض سرخ شدن طرف دیگر باید با وسیله‌ای مناسب مثل یک چنگک یک‌طرف را روی طرف دیگر نگه داریم تا خودش را بگیرد و همانطور سرخ شود. تاکوهای سرخ‌شده روی دستمال یا حوله تمیز آشپزخانه می‌مانند تا روغن‌شان گرفته شود.

روغن در تابه داغ شده. نان لواش یا نان تاکو را در روغن می‌اندازیم. مثل عکس اول (از راست) نان را تا می‌کنیم تا در روغن سفت شود. نان‌های آماده روی دستمال پهن می‌شوند. مواد داخل تاکو را سرخ می‌کنیم (عکس دوم). با قاشق مواد تاکو را داخل نان تا شده می‌گذاریم. نان سرخ‌شده تُرد است ولی می‌توانیم تا جا دارد آن را پر از مواد و بعدش هم سالاد و پنیر بکنیم. (عکس سوم)

روش تهیه مواد تاکو:

اندازه مواد بالا را ننوشتم تا دست‌مان باز باشد برای سلیقه و طعمی که می‌پسندیم. اگر تند دوست داریم یا پر گوجه یا چاق و لاغرتر یا اگر از نان لواش استفاده می‌کنیم میزان مواد درونی تاکو کم و زیاد می‌شود. آماده‌کردن این مواد و پختن‌شان زمان خیلی کمی می‌برد و در حد پختن مواد پاستای معمولی وقت‌گیر است.

پیاز سرخ می‌شود و کمی بعد گوشت و سیر به آن اضافه می‌شود. گوشت که خوب سرخ شد، ادویه را می‌ریزیم و بعد گوجه‌فرنگی رنده شده همراه با فلفل تند یا هالاپینیو را هم سرازیر می‌کنیم. می‌توانیم فلفل تند هالاپینیو را هم در تابه بریزیم یا به عنوان سالاد روی گوشت بگذاریم.

لوبیا پخته را در آخرین مرحله می‌ریزیم و می‌گذاریم با یک استکان آب گوشت بپزد و خشک شود. آب لیمو را هم بعد از خشک شدن آب می‌ریزیم روی مواد و هم می‌زنیم.

مواد مربوط به سالاد باید با نازک‌ترین روش برش داده شوند و آماده باشند تا بعد از گوشت لای جلد تاکو بروند.
تاکو با مواد و سالاد و پنیر و سس تند.

نان تاکو که روغن‌اش را به دستمال داده در انتظار مواد است. یک تا دو قاشق از گوشت آماده لای نان برشته و خمیده می‌رود.

با آرامش و خونسردی باید هر مقدار سالاد یا سبزیجاتی را که می‌خواهیم به گوشت اضافه کنیم و پنیر را هم روی آن بریزیم.

تاکو با چیپس ذرت یا ناچوس و سس سالسا هم در مکزیک طرفدار دارد و هم محبوبیت‌اش بعضی کشور‌های دیگر را هم گرفته.

یک دیدگاه برای " دستور پخت تاکو " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --