برای تمیز کردن لوله های پشت یخچال فریزر چه باید کرد؟!

چگونه کویل های گرد و خاک گرفته بر عملکرد یخچال اثر می گذارد؟

به طور کلی هر یخچال دو نوع کویل دارد که در دو سمت مقابل انتهایی چرخه یخچال قرار گرفته اند. در یک سیستم معمول سرمادهی، کندانسور سردکن را فشار دهی می کند و آن را به صورت مایع در کویل های کندانسور به سمت شیر انبساط می فرستد. این بخش روزنه کوچکی است که شبیه به نازل اسپری می ماند. مایع در این بخش در سیستم دومین کویل تبخیر می شود. این تغییر وضعیت، گرمای هوا را می گیرد و محیط اطراف کویل ها را سرد می کند درست مانند تبخیر عرق که در سطح پوست بدن انجام می شود. گاز سرد کن مجدد از طریق شیر یکطرفه به محفظه کندانسور بر می گردد و چرخه مجدد تکرار می شود.

کویل تبخیر شونده در زیر محفظه فریزر قرار دارد و به دلیل آنکه باید کار یخ زدن و فریز کردن را انجام دهد، هرگز گرد و غبار نمی گیرد و به همین دلیل به تمیزکاری هم نیاز ندارد. ولی کویل های کندانسور فرق می کند. این کویل ها باید در نزدیکی کندانسور قرار گیرند. از آنجایی که کندانسور گرما تولید می کند، کویل ها در حالت کارکرد معمول خود گرم می شود. کارخانه در این بخش فنی در نظر گرفته است تا بتواند سیستم را خنک کند ولی هوایی که معمولا از این فن گذر می کند، حاوی گرد و غبار، موی حیوانات و روغن های آشپزخانه است پس این ذرات زاید می توانند روی کویل ها تجمع یابند.

گرد و غبار انباشته شده روی کویل های کندانسور مانند عایق عمل کرده و از خنک شدن صحیح آن جلوگیری می کنند. در نتیجه ممکن است کندانسور بیش از اندازه داغ شده و از کار بیفتد مگر آنکه کویل ها را تمیز کنید. در نهایت کندانسور نمی تواند درجه حرارت یخچال را حفظ کند و مواد غذایی شروع به خراب شدن می کنند.

چگونه کویل های یخچال را تمیز کنید؟

تمیز کردن لوله های پشت یخچال فریزر چندان وقتگیر نیست و می توانید هر 6 ماه یکبار آن را انجام دهید. برای این کار به دو وسیله نیاز دارید: برس کویل و جاروبرقی با سری باریک. شاید به یک دستمال هم نیاز پیدا کنید.

  • چه کویل در زیر یخچال باشد یا در بالای آن، اولین قدم برای تمیز کردن این است که یخچال را از برق بکشید. ابتدا یخچال را از دیوار جلوتر ببرید و دو شاخه را از پریز جدا کنید. اگر یخچال شما برای جابه جا کردن بسیار بزرگ است و نمی توانید به راحتی سیم برق را بکشید، فیوز را قطع کنید.
  • قدم بعد در تمیز کردن لوله های پشت یخچال فریزر این است که به کویل ها دسترسی پیدا کنید. اگر کویل در زیر یا بالای یخچال قرار دارد، صفحه مشبک را جدا کنید تا دسترسی راحت شود. اگر هم کویل در پشت یخچال قرار دارد، ممکن است با یک شبکه محافظ پوشانده شده باشد. آن شبکه را در صورت ممکن جدا کنید.
  • با استفاده از برس گرد و غبار روی کویل را تمیز کنید. اگر کویل در بالای یخچال است احتمالا باید از باله های کندانسور رد شوید تا به کویل برسید. این باله و تیغه ها تیز هستند پس بهتر است دستکش به دست کنید و لباس آستین بلند بپوشید تا پوستتان آسیب نبیند. اگر روی کویل ها علاوه بر گرد و غبار روغن و چربی هم جمع شده باشد، باید با استفاده از دستمال، آنها را پاک کنید.
  • خود کندانسور و باله ها را هم در حین پاک کردن کویل ها تمیز کنید.
  • در انتها با استفاده از جارو برقی می توانید به قسمت هایی بروید که دسترسی سخت تر است تا بتوانید گرد و غبار روی زمین و زیر کندانسور یخچال را تمیز کنید.

نکات تکمیلی تمیز کردن لوله های پشت یخچال فریزر

اگر روی کویل های کندانسور یخچال شما نوشته شده “هرگز تمیز نشود”، همچنان باید تمیز کردن لوله های پشت یخچال فریزر و کندانسور را در برنامه خانه داری تان قرار دهید. در این مدل یخچال ها بدنه کاملا صلب نیست و حتی بدنه شبیه به قفس آن هم می تواند در حین تهویه با فن، هوای آشپزخانه را وارد محفظه کرده و باعث تجمع گرد و غبار شود. حتی اگر روی کویل ها گرد و غبار هم جمع نشود، روی خود کندانسور انباشته می گردند. همین تجمع می تواند گردش هوا را دچار تداخل کند. در این شرایط نیاز نیست یخچال را مثل کویل های باقی یخچال ها تمیز کنید ولی حداقل دو سال یکبار برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

“کندانسور هرگز تمیز نشود” معمولا در زیر یخچال قرار می گیرد. زمانی که یخچال را از دیوار جلوتر بکشید، می توانید به آن دسترسی داشته باشید. یخچال را از برق بکشید و پنل پشتی آن را با پیچ گوشتی باز کنید. با استفاده از جارو برقی و سری باریک کوچکش گرد و غبار را پاک کنید بهتر است از برس استفاده نکنید چرا که می تواند گرد و غبار روی کندانسور را به سمت کویل ها ببرد. در فرآیند تمیز کردن لوله های پشت یخچال فریزر می توانید بعد از جارو کشی، با استفاده از دستمال مرطوب آن را پاک کنید. بعد از تمام شدن تمیز کاری فراموش نکنید که پنل پشتی را قبل از زدن سیم دوشاخه به برق، سر جایش قرار دهید.

یک دیدگاه برای " برای تمیز کردن لوله های پشت یخچال فریزر چه باید کرد؟! " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --