آشنایی با راهنمای خرید هود آشپزخانه

با افزایش محبوبیت آشپزخانههای اُپِن، استفاده از هودها دیگر یک آپشن اضافی نبوده و تبدیل به یک ضرورت شده است. بدون شک در گذشته شما میتوانستید پنجرهای را باز کنید تا بوی غذا خارج شود، ولی هودها یک راه سریعتر و کارآمدتری برای حذف بخارها و بوهای ناخواستهی موجود در هوا بوده و فضای تمیز و دلپذیری را برای آشپزی، صرف غذا و استراحت فراهم میکنند.
در اینجا شما را راهنمایی میکنیم تا با در نظر داشتن سه ویژگی کلیدی، بهترین هود را برای آشپزخانه ی خود انتخاب کنید. این سه ویژگی عبارتند از: نوع، سبک و اندازه.

نوع هود

بله، دو روش مختلف برای تخلیه هوا وجود دارد: تخلیه هوا به بیرون و گردش هوا. تخلیه هوا به بیرون به طور کامل هوا را از ساختمان خارج میکند. این کار با مکش هوا از طریق یک فیلتر و آزادکردن آن در یک خروجی که مستقیماً به بیرون هدایت میشود، انجام میگردد. این روش برای آشپزخانه هایی مناسب است که دارای مجرایی با دسترسی به دیوار یا فضای خارجی هستند.
در روش گردش، هوای نامطلوب در فیلتر مکش و تمیز شده و سپس مجدداً به فضای آشپزخانه بر میگردد. این نوع از فنها نصب آسانتری دارند، زیرا میتوان آنها را در هر جایی از آشپزخانه قرار داد و نیازی به دسترسی خارجی یا نصب مجاری ندارند.

سبک هود

به هنگام انتخاب فن مکنده طراحی نیز به اندازهی کاربرد مهم بوده و سبکهای زیادی وجود داشته که میتواند برای هر نوع آشپزخانه و طراحی داخلی مناسب باشد. از هودهای براق گرفته تا هودهای چشمنواز که جنبهی طراحی آنها از کاراییشان بیشتر است.
هود شومینه ای تورینوپلاس رایجترین گزینه هستند که در سبکهای مختلف وجود داشته و بر دیوار بالای گاز قرار میگیرند. اسم این نوع از هودها از ساختارشان که شبیه به شومینه است برگرفته شده و پوشش آنها عموماً از شیشه یا فولاد ضد زنگ است. هودهای شومینه ای به طور مؤثر بخار را جذب کرده و هوای نامطلوب را از بین میبرند.
بدون شک با افزایش گرایش به وجود جزیره در آشپزخانه، هودهای جزیره ای به گزینهای رایج تبدیل شدهاند. هودهای جزیرهای به سقف متصل شده و عموماً طراحی مشابه با هود شومینهای دارند. این هودها دارای یک ساختار مرکزی بوده و پوششی دارند که به طور مؤثر چربی و بوهای زائد را جذب میکند. همچنین هودهای جزیره ای به عنوان یک نقطهی کانونی در آشپزخانه عمل کرده و در سبکها، شکلها و پرداختهای مختلفی ارائه میشوند که برای هر خانهای مناسب خواهند بود.
هود مخفی در زیر کابینتهای آشپزخانهی شما نصب شده و کمترین تداخل را با طراحی آشپزخانه ایجاد میکنند. هودهای یکپارچه مشابه با هودهای مخفی هستند ولی برای نصب نیاز به فضایی بین کابینتها دارند.
اگر به دنبال ظاهری مرتب و حداقلی هستید، هودهای شیشه ای برای شما ایدهآل خواهند بود. زیرا این نوع هودها روش کارآمدی برای مکش دارند. هود مورب را میتوان بر روی اجاق نصب کرد. از آنجایی که میتوان آنها را در هر جایی نصب نمود، قابلیت انعطاف بالایی دارند و چون میتوانند تا جای ممکن به محل آشپزی نزدیک باشند، اثرگذاری بالایی داشته و فوراً هوا را مکش میکنند. با توجه به اینکه پس از استفاده، به راحتی تمییز میشوند، ظاهر مرتبی خواهند داشت. یک انتخاب بسیار محبوب! استفاده از این گزینه با اتصال دودکش و یا بدون اتصال آن (استفاده از فیلتر ذغالی) امکان پذیر است . در صورتی که در حال نوسازی هستید باید به این نکتهی مهم توجه کنید و این گزینه برای توسعه ی فضا نیز عالی است.

اندازه هود

هود باید به اندازهی اجاق یا کمی بزرگتر از آن باشد تا مطمئن شویم که کل محل پوشش داده میشود، زیرا هوا همیشه مستقیماً به سمت بالا حرکت نمیکند و به این ترتیب میتوانید از تخلیهی مؤفقیت آمیزی بهرهمند شوید. مسألهی مهم دیگر اینست که فاصلهی کافی در پایین وجود داشته باشد تا بوها نتوانند فرار کنند.

4 توصیه برای انتخاب بهترین هود آشپزخانه

1- تخلیه به بیرون یا بازیافتی؟ تا جای ممکن بهتر است که از سیستم تخلیه به بیرون استفاده شود. این بدان معناست که بخار و بوها به سمت بیرون رانده میشود. در این روش نسبت به روش بازیافتی حداقل 30 درصد هوای بیشتری به گردش درمیآید و همچنین نیازی به فیلترهای ذغالی که باید هر 2 یا 3 ماه تعویض شوند هم ندارد. علاوه بر این گرچه هودهای بازیافتی به کاهش بوهای آشپزی کمک میکنند ولی بخار و غلظت هوا را به اندازهی هودهای تخلیه کاهش نمیدهند.
2- مسیر مجرا را در نظر بگیرید. باید مسیر مجرا را در نظر بگیرید و اگر سقف دارای تیرچه است، جهت قرارگیری آن را کنترل کنید. برای به حداکثر رساندن بازده هود، تعداد خمها را به حداقل برسانید و از تبدیلهای کاهندهی قطر لوله اجتناب کنید، زیرا باعث تنزل شدید عملکرد شده و سر و صدا را بیشتر میکند.
3- بدانید که چگونه بهترین عملکرد را از هودتان دریافت کنید. برای حذف بوهای آشپزی به کارآمدترین نحو، به یاد داشته باشید که هود را قبل از آشپزی روشن کرده و آن را برای چند دقیقه پس از اتمام آشپزی در پایینترین سرعت روشن نگه دارید. بسیاری از هودهای عالی دارای تایمرهایی هستند که پنج دقیقه پس از اتمام آشپزی هود را خاموش میکنند.
4- اجازه دهید که هودتان به فکر شما باشد. برخی از هودهای جزیرهای دارای حسگر کنترل پیشرفتهای هستند که بوها و بخار را حس کرده و به صورت خودکار آن را روشن میکند. یعنی دستهای شما آزاد بوده و میتوانید روی آشپزی و پذیرایی از مهمانهایتان تمرکز کنید.
5- به طور مرتب فیلترها را مورد شستشو قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که کارایی آنها حفظ شده است. در اغلب هودها به راحتی میتوان فیلترها را جدا کرده و مورد شستشو و آبکشی قرار داد و مجدداً آنها را نصب کرد. همچنین پیشنهاد میکنیم که فن را قبل از آشپزی روشن کنید و برای 5 تا 10 دقیقه پس از آشپزی روشن بگذارید تا اطمینان حاصل شود که تمامی روغنها، بخار و بوها به طور مؤفقیتآمیز تخلیه میشوند.

چگونه میتوانم صدای هود را کاهش دهم؟

اگر فکر میکنید که صدای هودتان بیش از اندازه است، شاید به آن دلیلست که با سرعت زیادی آن را به کار انداختهاید. این امر به دلیل کاهش مکش هود بوده که به خاطر تمیز نکردن فیلتر اتفاق افتاده است. متأسفانه اغلب افراد به ندرت فیلتر را تعویض میکنند و این مسأله باعث اعمال فشار بیشتر به فن میشود. بسته به نوع هودی که نصب کردهاید، میتوانید فیلتر را تعویض کرده و یا آن را درآورده و به صورت دستی تمیز کنید. بدین ترتیب میتوان مکش هود را تقویت کرد و در نتیجه از درجهی پایینتر و آرامتری از فن استفاده کرد.
همچنین باید اثری که مجرا بر صدا میگذارد را نیز در نظر بگیرید. مجرای باریک باعث فشارها و سر و صدای بیشتر به هنگام عبور هوا میشود. به طور ایدهآل باید از مجرای 15 سانتیمتری صاف و محکم استفاده کرد. بدین ترتیب صدا کاهش پیدا کرده و عمر مجرا افزایش مییابد.
همچنین میتوانید در نحوهی استفاده از هود تغییراتی را ایجاد کنید. واضح است که تنظیمات با شدت کمتر، صدای کمتری را تولید میکند. برای غذاهایی که به مکش بیشتری احتیاج دارد باید هود را تا جای ممکن زودتر روشن کنید تا هرگونه بوی اضافی به طور مؤثر رفع شود. همچنین میتوانید از طبخ غذاهای با بوی زیاد به طور همزمان خودداری کنید. ماکارونی که به آهستگی میجوشد برای ساعتها بخار ملایمی ایجاد کرده و استیک در حال سرخ شدن مقدار زیادی از دود را در چند دقیق تولید میکند. اگر میخواهید که استیک را به طور مناسب طبخ کنید باید توان بیشتری از فن دریافت کنید و این ناگزیر به معنای تولید سر و صدای بیشتر خواهد بود.

یک دیدگاه برای " آشنایی با راهنمای خرید هود آشپزخانه " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --